به گفته بسیاری از اعضای سابق شورای شهر تهران و کارشناسان حوزه حمل‌ ونقل اجرای طرح ترافیک جدید از سوی مدیریت شهری راهی برای دریافت پول زور و کسب درآمد برای شهرداری است و این طرح خیانتی به شهروندان تهرانی است.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، سرانجام لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» یکی از پرحاشیه ترین لوایح و طرح‌های این دوره از مدیریت شهری به تصویب رسید، لایحه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تخصصی نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود برسد.

یک فوریت لایحه اشاره شده در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود و در چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران سرانجام به تصویب نهایی رسید و این مصوبه برای تصویب به فرمانداری ارسال خواهد شد و در صورتی که فرمانداری ایرادی به آن نگیرد ، این مصوبه از 15 فروردین اجرا خواهد شد.

مصوبه اخیر شورای شهر تهران ابهامات بسیاری را دارد که هنوز در این زمینه مسئولان شهری پاسخی ندادند، ابهاماتی که در آینده شهر را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد و احتمالاً مسئولان با یک عذرخواهی و استعفا همه چیز را فراموش خواهند کرد!

طرح حاضر مرهون تلاش شبانه‌روزی آقای پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است؛ فردی که کمتر کسی است که وی را نشناسد چرا که وی در زمان تصدی‌گری در مدیریت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فاجعه برخورد دو قطار در سمنان رخ داد و جمع کثیری از هموطنانمان را عزادار کرد و البته با فشار رسانه‌ها از سمت خود استعفا کرد.

در حالی هنوز ضرایب و ارقام طرح اشاره شده مبهم است و در همین زمینه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: فرمول در نظر گرفته شده برای ورود خودرو‌ها به محدوده طرح بسیار پیچیده است.

وی افزود: آنقدر این فرمول دشوار شده که تنها به درد اعضای شورای شهر تهران می‌خورد و شهروندان از این طرح سر در نمی‌آورند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تهیه یک جدول برای اطلاع شهروندان از نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: مقرر شده یک جدول تهیه و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

هاشمی بیان کرد: در موارد مشابه از جمله تعیین قیمت منطقه‌ای املاک، به دلیل پیچیدگی‌های موجود، دفترچه‌ای تهیه و در اختیار مشاورین املاک قرار گرفته است. شهروندان با مراجعه می‌توانند از این قیمت‌ها مطلع شوند. در مورد بحث طرح ترافیک سالیانه نیز باید جدولی تهیه و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به گزارش تسنیم در طرح ترافیک فعلی به گفته پورسید آقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران سالیانه 350 میلیار تومان درآمد برای شهرداری داشته است که با طرح جدید این رقم به حدود 500 میلیارد تومان خواهد رسید.

این در حالی است که تعدادی از اعضای سابق شورای شهر تهران نیز نسبت به طرح ترافیک جدید در سال آینده انتقاد دارند.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید از شهرداری تهران اظهار کرد: این طرح ناپخته بوده و نمی‌توانند اهدافی را که مد نظر است جلب کنند.

وی تصریح کرد: این‌گونه طرح‌ها تنها در راستای افزایش درآمد شهرداری است و این در حالی است که شورای چهارم هیچ‌گاه به‌دنبال تصویب این‌گونه طرح‌ها نبوده است.

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح‌ ترافیک جدید باعث آلودگی هوا و ترافیک در سطح شهر خواهد شد، گفت: متأسفانه این طرح در حالی به‌تصویب رسیده است که مسئولان شهری عنوان کرده‌اند که مطالعات لازم را انجام داده‌اند!

چمران بیان کرد: افزایش درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک اجحاف به شهروندان و خیانت به شهروندان تهرانی است و ظاهراً در این طرح شهرداری چشم‌های خود را بر شهروندان بسته است و فقط به‌دنبال کسب درآمد است.

وی اظهار کرد: طرح ترافیکی که در سال‌های گذشته انجام می‌شده اگر دارای نواقصی هم بوده اما رضایت شهروندان را در پی داشته است اما این طرح قطعاً ناراضایتی شهروندان را در پی خواهد داشت.

ابوالفضل قناعتی یکی دیگر از اعضای سابق شورای شهر تهران نیز با اشاره به طرح ترافیک جدید در این دوره از مدیریت شهری اظهار کرد: طرح اشاره‌شده ابهامات بسیاری را دارد و این در حالی است که هیچ کدام از این موارد پاسخ داده نشده است.

وی تصریح کرد: مسئولان شهری در این دوره در تشریح طرح جدید بیان می‌کنند که طرح اشاره‌شده در راستای کاهش بار ترافیک آلودگی هواست که به‌نظر می‌رسد این موارد فرافکنی است.

قناعتی گفت: در طرح اشاره‌شده قطعاً نه ترافیک و نه آلودگی کاهش می‌یابد و این طرح به‌نفع سرمایه‌داران خواهد بود، چراکه آنها مشکلی برای پرداخت سالیانه 9میلیون تومان برای طرح ندارند.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره‌های گذشته مدیریت شهری تمهیداتی را برای گروه‌های خاص با توجه بع مشاغلشان اتخاذ می‌کرد که در این دوره این افراد فراموش شده‌اند.

وی افزود: تصمیم مدیریت شهری در سال آینده باعث افزایش آلودگی هوا و بار ترافیک خواهد شد و امیدواریم فرمانداری نسبت به این تصمیم مدیریت شهری واکنش نشان دهد.

به گزارش تسنیم، در هر صورت معاونت حمل‌و نقل ترافیک شهرداری تهران تلاش دارد تا طرح اشاره شده از 15 فروردین 97 اجرا کند که اجرای طرح با تعرفه‌های که از سوی این معاونت در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که شهروندان باید پول زوری را به مدیریت شهری اصلاح‌طلبان پرداخت کنند.