دوش گرفتن به‌ هنگام صبح می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر از خواب برخیزید. این در حالی است که دوش گرفتن شبانه شما را در داشتن خوابی سریع‌تر یاری می‌رساند. حال پرسش این‌جاست که چه زمانی مناسب‌ترین زمان برای دوش گرفتن می‌باشد؟

 
 
دوش گرفتن به‌ هنگام صبح می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر ازخواب برخیزید. این در حالی است که دوش گرفتن شبانه شما را در داشتن خوابی سریع‌تر یاری می‌رساند. حال پرسش این‌جاست که چه زمانی مناسب‌ترین زمان برای دوش گرفتن می‌باشد؟

در کودکی من، تنها چند خطا بزرگ‌تر از آلوده رفتن به رختخواب وجود داشت، به همین خاطر من گاهی مادرم را با شستن فقط پاهایم، پیش از خوابیدن در ملحفه‌های پاکیزه، راضی می‌کردم. در حال حاضر من، به عنوان یک بزرگ‌سال، نمی‌توانم با چرکی که در طول روز به پوستم چسبیده به رختخواب بروم و در مورد این عادت تنها نیستم.

امثال من افرادی هستند که در شب دوش می‌گیرند و در مقابل ما افرادی قرار دارند که دوش گرفتن به هنگام صبح را ترجیح می‌دهند، مبحثی که من بارها در مورد آن با دیگران سروکله زده‌ام. در این نوشتار در نت‌نوشت به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نمونه‌ای در مورد دوش گرفتن صبحگاهی

افرادی که عاشق دوش صبحگاهی هستند به شما می‌گویند که راهی بهتر از زدودن آلودگی‌های به وجود آمده به هنگام خواب، به غیر از دوش صبحگاهی پس از یک تمرین صبحگاهی وجود ندارد.

نیت مارتین نویسنده‌ای از سن‌فرانسیسکو می‌گوید: «در خانه‌ی ما همه به هنگام صبح دوش می‌گیرند». پس از آن‌که آب گرم شد «همه‌ی ما همانند تکه‌های بازی دومینو برای دوش گرفتن روی هم می‌افتیم»!

دکتر ژانت کندی، کارشناس خواب و روانشناس بالینی، می‌گوید برای افرادی که به سختی از خواب برمی‌خیزند، یک دوش صبحگاهی می‌تواند تفاوت بزرگی را سبب شود. دکتر ژانت اضافه می‌کند که این کار می‌تواند سطح هوشیاری را بالا ببرد، با این حال او پیشنهاد می‌کند که دوش صبحگاهی با آبی سردتر، البته نه آب کاملاً سرد، صورت گیرد و از افزایش چشمگیر دمای بدن جلوگیری شود.

نکات خوب و بد در مورد دوش گرفتن شبانگاهی

دکتر کندی به افرادی که با بی‌خوابی دست به گریبان هستند پیشنهاد می‌کند که به هنگام شب، در حدود ۹۰ دقیقه پیش از رفتن به رختخواب، دوش بگیرند. علت چنین توصیه‌ای این است که بدن به صورت طبیعی تا رسیدن زمان خواب هماهنگ با ریتم روزانه بدن خنک می‌شود. دوش گرفتن به صورت مصنوعی دمای بدن را افزایش می‌دهد و مجدداً اجازه‌ی خنک شدنی سریع‌تر را برای بدن فراهم می‌سازد و همین امر خواب را تسریع می‌بخشد.

علاوه بر این دوش گرفتن راهی خوب برای باز کردن و رهاسازی تنش‌های عضلانی است و در نتیجه به خواب بهتر کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که دوش گرفتن طولانی در حمامی پر از بخار آب می‌تواند به پوست شما آسیب رساند.

دکتر گری گلدنبرگ یک متخصص پوست در نیویورک و پروفسور دانشکده‌ی پزشکی ایکان در مونت سانیا حمامی با زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه با آبی ولرم را برای بیشتر افراد توصیه می‌کند.

او می‌گوید دوش خیلی داغ می‌تواند چربی موجود در سطح پوست را از بین برده و در نتیجه باعث آسیب دیدن پوست شود. دکتر گلدنبرگ اضافه می‌کند که هر چه زمان قرار گرفتن شما در آب بیشتر شود، احتمال خشک شدن پوست‌تان نیز افزایش می‌یابد.

نکته‌ی مثبت دیگری نیز در پیشنهاد دکتر گلدنبرگ یافت می‌شود و آن این است که دوش گرفتن کوتاه ‌مدت با آب خنک‌تر برای محیط زیست بهتر است، چرا که  این روش آبی را که در انتظار برای گرم شدن هدر می‌رود، حفظ می‌نماید.

در حالی که تفاوتی در منافع زیست محیطی بین دوش گرفتن در شب یا روز وجود ندارد، با این حال دوش گرفتن در شب باعث کاهش نرخ مصرف برق می‌شود. در صورتی‌که برای گرم شدن آب از نیروی برق استفاده شود، دوش شب هنگام می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های برق مصرفی شود.

آیا زمان دوش گرفتن تاثیری بر پاکیزگی دارد؟

دکتر گلدنبرگ می‌گوید برای اغلب افراد موضوعی به‌ ذات اشتباه در دوش گرفتن به هنگام صبح یا شب و یا هر دو وجود ندارد.

با این حال او در مورد تصور طرفداران دوش گرفتن به هنگام شب می‌گوید که آنان ملحفه‌های خود را آن‌قدرها هم که گمان می‌کنند پاکیزه نگاه نمی‌دارند. او می‌گوید که انسان‌ها عموماً در طول شب عرق می‌کنند. زمانی که شما بیدار می‌شوید، همه‌ی این عرق‌ها و باکتری‌های موجود در ملحفه‌ها بر روی پوست شما نشسته‌اند. بنابراین بهتر است یک دوش کوتاه در صبح بگیرید تا تمامی این آلودگی‌ها را از بین ببرید.

علاوه بر این دکتر گلدنبرگ تأکید می‌کند که برای بسیاری از افراد یک صابون ملایم بدون بو بهترین گزینه است.

گذشته از موارد فوق در حالی ‌که برخی از افراد، عموماً آن‌هایی که موهای کوتاه دارند، موهای خود را به صورت روزانه شست‌وشو می‌دهند، نیازی به چنین کاری نیست مگر آن‌که پوست سر شما چرب باشد.

چرا دو بار در روز دوش نگیریم؟!

کارولین باتگر یک مدیر بازاریابی محتوا از نیویورک می‌گوید که در حالی‌که او معمولاً دوش صبحگاهی را ترجیح می‌دهد، با این حال گاهی دو بار در روز دوش می‌گیرد و این تصمیم تحت تأثیر پدرش است که در مناطق گرمسیری بزرگ شده و چنین عادتی دارد.

دکتر گلدنبرگ می‌گوید دوش گرفتن دو بار در روز معمولاً برای پوست بدن و سر مفید است، و البته تا زمانی‌ که دوش گرفتن سریع صورت پذیرد، شما مبتلا به اگزما یا درماتیت نخواهید شد.

همچنین اگر شما بعد از کار به باشگاه می‌روید یا اگر کارتان بیرون از محیط بسته صورت می‌گیرد، ممکن است بخواهید تا پیش از رفتن به رختخواب دوش بگیرید تا عرق و باکتری‌ها را که باعث آکنه می‌شوند از سطح پوستتان بزدایید.

باید اعتراف کنم که این اطلاعات به طرز بی‌رحمانه‌ای، مرا به اضافه کردن یک دوش صبحگاهی به برنامه‌ی روزانه‌ام تشویق می‌کنند. دلایل من در مورد ملحفه‌های تمیز و کارایی دوش شب هنگام در بررسی موشکافانه تأیید نمی‌شوند. اما از یک چیز مطمئن هستم: کار کردن در یک شهر بزرگ و لمس کردن سطوح بسیاری در طول روز باعث می‌شوند که من همچنان پیش از خواب دوش بگیرم.