قیمت خودروها نه تنها باید افزایش نیابد بلکه باید روند کاهشی داشته باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه های نهاده های تولید خودرو در مقایسه با سال 1391 کاهش یافته است ، گفت : قیمت خودروها نه تنها باید افزایش نیابد بلکه باید روند کاهشی داشته باشد.

بهروز نعمتی در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت : در آن سال هر دلار آمریکا با نرخ 3600 تومان نصیب خودروسازان می شد که در حال حاضر به 2800 تومان رسیده است .
وی افزود : هر کیلوگرم ورق در سال91 معادل 2500 تومان بود که هم اکنون به 1900 تومان رسیده است و قیمت آلومینیوم هم کاهش نشان می دهد.
نعمتی گفت : البته منکر افزایش هزینه دستمزد کارگران و نیروی انسانی نیستیم اما بررسی ها نشان می دهد هزینه تمام شده تولید خودرو در مقایسه با سال 91 کاهش یافته است و باید قیمت ها هم متناسب با ‌آن کاهش یابد.
وی افزود : شورای رقابت نهاد حاکمیتی برای بررسی وضعیت انحصاری یا غیرانحصاری بودن تولید کالاهاست اما قیمت گذاری خودرو باید به نهادها متعدد و عریض و طویل واگذار شود و شورای رقابت به وظایف نظارتی خود ادامه دهد.
رضا شیوا رئیس مرکز و شورای رقابت هم گفت : این شورا طبق قانون ویژگی های بازار خودرو از لحاظ انحصاری یا غیر انحصاری بودن را بررسی می کند و در قیمت گذاری هم نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می کند مدنظر ماست .
وی افزود : فعالیت های این شورا در دولت طبق قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در قیمت‌گذاری جدید خودروها، بیشتر خودروها به خاطر
نداشتن کیفیت مناسب جریمه می‌شوند، گفت: برای مشخص شدن تکلیف قیمت‌گذاری‌خودروها منتظر اظهارنظر مجلس هستیم.
شیوا با بیان اینکه بهره‌وری نیز در قیمت‌گذاری خودروها تأثیرگذار است، گفت : اگر خودروساز بتواند بیش از 2 درصد افزایش بهره‌وری داشته باشد، می‌تواند در کنار کاهش 2 درصدی هزینه تمام شده محصول ، بابت بهره‌وری اضافی نیز مشمول تشویق شود.