سوئد در آستانه برنامه این کشور برای عملیاتی کردن حمل و نقل بدون سوخت تا سال 2030، یک خط جاده الکتریکی افتتاح کرد که امکان شارژ خودکار کامیون‌ها را حین رانندگی در این جاده میسر می‌سازد.

بر اساس اطلاعات موجود از پروژه مذکور، هنگامی که خودروها از سطح این جاده عبور می‌کنند، شارژ خواهند شد. در این مسیر انرژی الکتریکی از طریق رساناهای کارگذاری شده زیر جاده انتقال می‌یابد. به عبارت دیگر خودروها از روی راه آهنی الکتریکی عبور می‌کنند و انرژی مورد نیاز باتری تأمین می‌شود. زمانی که خودرو متوقف گردد، سیستم مقدار انرژی دریافتی را محاسبه کرده، هزینه‌های خودرو و رانندگان را محاسبه کرده، برای آنها ارسال می‌کند.

جاده‌های یاد شده نیاز به تأسیس جایگاه‌های شارژ را از بین می‌برند؛ همچنین با کوچک‌تر شدن حجم باتری‌ها، هزینه‌های تولید نیز کاهش پیدا می‌کند.

جاده الکتریکی سوئد چگونه کار می‌کند/عکس

هانس سل (Hans Säll)، مدیر اجرایی طرح یاد شده گفت: هیچگونه مدار الکتریکی در سطح جاده وجود ندارد؛ بلکه به مانند پریز روی دیوار، دو شیار وجود داشته و تأسیسات 5 سانتیمتر زیر آنها قرار گرفته‌اند. برقی که در این جاده جریان دارد یک ولت است؛ در نتیجه کاربران می‌توانند حتی با پای برهنه روی آن راه بروند.

سازندگان توضیح می‌دهند، ریل‌های مذکور تا 90 درصد تولید کربن را کاهش می‌دهند. همچنین 75 درصد کم هزینه تر از سوخت‌های فعلی هستند.

جاده الکتریکی سوئد چگونه کار می‌کند/عکس

محققان توضیح دادند، بودجه‌ای 9.5 میلیارد دلاری برای تأسیس 20 هزار کیلومتر جاده الکتریکی در نظر گرفته شده است. اگر فرض شود خودروهای الکتریکی با باتری‌های کوچک هزینه‌ای مشابه با وسایل نقلیه امروزی دارند، در کمتر از سه سال، هزینه‌های یاد شده، پرداخت می‌شوند.

سوئد در آستانه برنامه این کشور برای عملیاتی کردن حمل و نقل بدون سوخت تا سال 2030، یک خط جاده الکتریکی افتتاح کرد که امکان شارژ خودکار کامیون‌ها را حین رانندگی در این جاده میسر می‌سازد.

این جاده 1.25 مایلی (2 کیلومتری) که میان فرودگاه استکهلم و یک تاسیسات تدارکاتی کشیده شده است، در واقع بخشی از یک برنامه بزرگتر برای الکتریکی کردن 12 هزار و 400 مایل ( 20 هزار کیلومتر) از بزرگراه‌های این کشور است.

هدف از این فناوری حل بزرگترین مشکل خودروهای الکتریکی یعنی شارژ آنها در مسافت‌های طولانی است.

جاده الکتریکی سوئد چگونه کار می‌کند/عکس

در این جاده الکتریکی، انرژی از دو لبه ریلی که در آن تعبیه شده است و از طریق یک بازوی متصل به پایین خودرو که شبیه یک تراموا یا قطار الکتریکی است، به خودرو منتقل می‌شود.

این بازو زمانی که کامیون خط عوض می‌کند، به طور خودکار قطع و سپس دوباره یک خط الکتریکی متفاوت وصل می‌شود.

با این فناوری، میزان مصرف انرژی کامیون کنترل می‌شود و صورتحساب آن همانند صورتحسابی که در زمان شارژ خودرو در ایستگاه شارژ تهیه می‌شد، برای رانندگان ارسال می‌شود.

به گفته محققان، شارژ باتری‌های خودرو حین رانندگی باعث کوچک و ارزانتر شدن باتری‌های خودرو می‌شود زیرا دیگر نیازی به شارژ مجدد نخواهند داشت.

این جاده در حال حاضر برای کامیون‌ها طراحی شده است اما در آینده قادر به شارژ خودروها و اتوبوس‌ها نیز خواهد بود.