جشنواره بجای آنکه سینما را ارتقا دهد سینما را نازل می دهد به تلویزیون. جشنواره فجر باید از دولت فاصله بگیرد و مستقل شود. آقای جیرانی پیش بینی کرد

نظر محمدتقی فهیم درباره جشنواره امسال و داوری ها در برنامه هفت:

من با نظر آقای افخمی که می گوید جشنواره امسال فیلم های خوب زیاد داشت مخالفم. اتفاقا جشنواره امسال به لحاظ فیلم ضعیف است. فیلم ها بیشتر تلوزیونی اند. این تله فیلم بودن نه تنها سینمای ایران را به نابودی کشانده است، بلکه سطح سلیقه خواص سینما را پائین آورده است. شما که خود می خواهی در قاب سینما برای مردم فیلم بسازی، به جایی رسیدید که از این فیلم ها راضی هستید. بحث ما سینماست. جشنواره، جشنواره فیلم سینمایی است نه تلویزیونی. الان رغیب جشنواره ما تلویزیون شده است و همه حرف کارگردانان ما این است که از فیلم هایشان از فیلم های تلویزیون بهتر است.
این شده که امروز داوران ما به جایی می رسند که بین تخصص و سلیقه پاندول اند. این خیلی فاجعه است. داوری دو بخش بهترین کارگردانی و فیلم دقیقا تخصصی است. اصلا سلیقه نیست. دقیقا باید سینما بشناسند. شما ییینید در بهترین فیلم چه فیلم هایی کاندیدا شده اند؟ بهترین فیلم یعنی چه و چرا به تهیه کننده می دهند؟ یعنی بحث صنعت و تخصص مطرح است. چطور ممکن است «بادیگارد» را در بهترین فیلم کاندیدا نکنند، ولی فیلم هایی را کاندیدا کنند که اصلا آکساسوار صحنه ندارند. نه پروداکشن، نه اکشن، نه عملیات، نه کستینگ برزگ؛ تهیه کننده اینجا چه می کرده؟ چرا نباید «بادیگارد» نامزد بهترین فیلم باشد ولی فیلم هایی باشند که اصلا تهیه کننده در آن نقشی نداشته است. این نشان می دهد سلیقه در سینما آنقدر پائین آمده که هیئت داوران ما در قاب تلویزیون فیلم ها را می سنجند.
آقای فراستی فیلم را نقد می کند ولی برخی دوستان بجای نقد «بادیگارد» به حاشیه ها و شخصیت حاتمی کیا می تازند. بسیاری اصلا به فیلم کاری ندارند، اولین حرفشان این است که حکومتی و مظلوم نمایی است. این ها پروپاگاندا است. اینجاست که می گویم هیئت داران بجای نقد فیلم تحت تأثیر جو قرار می گیرند.
جشنواره بجای آنکه سینما را ارتقا دهد سینما را نازل می دهد به تلویزیون. جشنواره فجر باید از دولت فاصله بگیرد و مستقل شود. آقای جیرانی پیش بینی کرد و هشدار داد که 80 درصد فیلم ها تلخ است و در همین برنامه «هفت» گفت در جشنواره ها رأی ها را جابجا می کنند. یعنی حتی در رأی ها دست برده می شود. تا دیشب گفته می شد همه رأی به سمت «بادیگارد» است، اما یکهو عوض می شود.
فارغ از این گمانه زنی ها، در نقد تخصصی فیلم، «بادیگارد» اشکن، عملیات، قهرمان، ملودرام، شخصیت و... دارد. حداقل تا حدودی درآمده است. ولی می بینیم یکی از فیلم های فاجعه در سه بخش کاندید شده است. فیلمی که اصلا نمی توان روی آن دفاع کرد و پایش ایستاد. چطور می شود این فیلم وارد می شود. فیلمی که اصلا فیلمنامه ندارد و کارگردان بدون فیلمنامه سر صحنه رفته و چیدمان لوکیشن کرده است، اما نامزد بهترین فیملنامه شده است! دوستان تحت جو ژورنالیستی قرار گرفته اند. شجاعتی می طلبد که هیئت داوران مجدد بنشیند و تجدید نظر کند در نظراتی که داده اند.