تعطیلی مطبوعات در ایام نوروز را بی‌شک باید یک نقیصه بزرگ برای اهالی رسانه دانست

چرا که تعطیلات 13 روزه ایام نوروز و همراهی روزنامه‌ها با این تعطیلات همواره این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که روزنامه‌ها چگونه خلأ خبر و نیاز مخاطب را در این روزها پر می‌کنند، آن هم در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی مدام در حال به‌روز کردن خبر هستند. باید این سوال را پرسید که روزنامه‌ها چگونه می‌توانند با این شرایط همچنان مخاطبانشان را حفظ کنند.

از سویی دیگر تیراژ روزنامه‌ها در روزهای عادی به شدت پایین است؛ اگر بنا باشد روزهای تعطیل هم مطبوعات تعطیل باشند بر روی افت تیراژ تأثیر بیشتری خواهد داشت.

اما یکی از اهالی مطبوعات منتشر نشدن مطبوعات در ایام تعطیل که منجر به آسیب رسیدن به بخش اطلاع‌رسانی کشور می‌شود را وابسته به یکسری دلایل و ملاحظاتی می‌داند که مطبوعات نیز ناگزیر به اجرای آنها هستند و چاره‌ای جز تعطیلی ندارند.

مهدی رحمانیان - مدیرمسئول روزنامه شرق در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادش برای تعطیلات نوروزی مطبوعات و عقب نماندن از قافله‌ی خبر، گفت:‌ تعطیلات نوروز تعطیلات رسمی است که عموم مردم در دو هفته شروع سال جدید یا در مسافرت و یا در گشت و گذار هستند؛ بنابراین خیلی فرصت و انگیزه برای مراجعه به دکه‌های روزنامه‌فروشی ندارند پس چاپ و انتشار روزنامه خیلی نمی‌تواند موجودیت داشته باشد.

وی درباره اینکه روزنامه‌ها با این شرایط چگونه می‌توانند خلأ این ایام تعطیل را پر کنند؟ توضیح داد: برای پر کردن این خلأ سنت انتشار سالنامه تا حدودی می‌تواند تأثیرگذار باشد. رسانه‌های مجازی هم که کار خودشان را انجام می‌دهند؛ بنابراین به راه بودن سالنامه تنها راه‌حلی است که روزنامه‌ها می‌توانند با انتشار آن‌ها این خلأ را پر کنند.

رحمانیان گفت: با توجه به فضای جدید جهانی و دنیای وب، باید به این سمت برویم که در چنین شرایطی و تعطیلی مطبوعات، اطلاع‌رسانی از طریق پنجره رسانه‌های مجازی صورت بگیرد و تقویت شود. افرادی هم که دنبال خبر هستند از طریق وب اطلاعات خودشان را به دست می‌آورند و معطل نمی‌شوند. اما نکته‌ای که وجود دارد وقتی امکان رساندن تولیدات برای مخاطب وجود ندارد رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات از طریق سایت‌هایشان می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند؛ یعنی محدود به اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مکتوب نشوند. خود روزنامه شرق در چنین شرایطی از طریق توئیتر تلاش کرده است اطلاع‌رسانی کند و موثر هم بوده است. مخاطبان ما این شرایط را دریافتند که اگر روزنامه تعطیل است، از طریق اخباری که در توئیتر گذاشته می‌شود، اخبار آن روزنامه را دنبال کنند. در حال حاضر خود توئیتر یک مرجع خبری شده است.

مدیر مسئول شرق در عین حال بر نبود شرایط توزیع مطبوعات در تعطیلات اشاره کرد و گفت: وقتی توزیعی وجود ندارد که روزنامه‌ها را به دکه‌های مطبوعاتی برساند و اساسا خود دکه‌های مطبوعاتی تعطیلند، در چنین شرایطی نمی‌شود کاری انجام داد. وقتی کشور تعطیل است این اتفاق به همه حوزه‌ها سرایت می‌کند، دکه‌دار و سیستم توزیع هم تعطیل می‌شود. اکثر روزنامه‌ها مشکل توزیع در ایام تعطیلات را داشته و خود ما نیز نمی‌خواستیم تعطیل کنیم اما وقتی با چنین شرایطی مواجه شدیم مجبور شدیم تعطیل کنیم.

رحمانیان در ادامه گفت‌وگوی خود تأکید کرد: انتشار روزنامه در ایام تعطیلات نمی‌تواند جوابگو باشد چون کل شبکه توزیع در این ایام تعطیل است. یکی از مهمترین پایه‌های انتشار روزنامه و رساندن آن به مخاطب شبکه توزیع است که این شبکه در ایام نوروز تعطیل است؛ بنابراین راهی جز اینکه روزنامه‌ها تعطیل باشند وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه البته همه روزنامه‌ها در ایام تعطیلات سالنامه ندارند، یادآور شد: سنت انتشار سالنامه و ویژه‌نامه در حال حاضر نهادینه شده است و حتی هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها هم در این ایام ویژه‌تر منتشر می‌شوند و با این اقدام تا حدودی خلأ نبود روزنامه‌ها در ایام تعطیلات 14 روزه پر می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه شرق با اشاره به راه‌اندازی روزنامه شرق که از سال 82 بوده است، یادآور شد:‌ از همان سال تاکنون روزنامه شرق ویژه‌نامه داشته است و جدیدترین ویژه نامه خود را ظرف یکی، دو روز آینده منتشر خواهد کرد.

مهدی رحمانیان در پایان گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات و نوروز کل کشور تعطیل می‌شوند،‌ بیان کرد: چاره‌ای جز این نیست که روزنامه‌ها هم تعطیل باشند؛ البته سال گذشته این بحث پیش آمد که اگر مذاکرات هسته‌ای در طول ایام عید به سرانجام برسد این آمادگی را داده بودیم که روزنامه را منتشر کنیم، اما این اتفاق نیفتاد در نتیجه این آمادگی را داریم که اگر شرایط ویژه‌ای پیش بیاید این روزنامه را منتشر کنیم.