مراسم گشایش تونل عظیم مون بلان در سال ۱۹۶۵ با شور و شعف فراوانی همراه بود.

مراسم گشایش تونل عظیم مون بلان در سال ۱۹۶۵ با شور و شعف فراوانی همراه بود. این تونل که بنای آن در سال ۱۹۵۷ میلادی شروع شده بود، ایتالیا و فرانسه را به هم مربوط می‌کند و در زیر کوه آلپ ساخته شده است.
کارگران فرانسه و ایتالیا در سال ۱۹۶۲ میلادی حدود ۳۰۰۰ متر زیر قله پرشکوه مون بلان در رشته کوه‌های آلپ پیش رفتند و در مرز دو کشور به هم رسیدند. هنوز چند سال دیگر باید کار می‌شد تا تونل مون بلان برای استفاده آماده شود.

در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۵ شارل دوگل، رئیس جمهوری فرانسه (چپ) و همتای ایتالیایی‌اش جوزپه ساراگات، تونل مون بلان را افتتاح کردند. مسئولیت این تونل به‌عهده هردو کشور است. دو شرکت فرانسوی و ایتالیایی هر یک مسئولیت نیمی از این پروژه را به عهده گرفته‌اند.

تونل مون بلان در عمق ۳۸۰۰ متری رشته کوه آلپ قرار دارد. قبل از ایجاد این تونل افرادی که می‌خواستند از طرفی به طرف دیگر بروند، با مشکلات فراوانی روبرو بودند. مون بلان واژه‌ای فرانسوی و به معنای کوه سپید است. در زبان ایتالیایی به آن مونته بیانکو می‌گویند که همان معنی را می‌دهد.

تونل مون بلان شهرهای شامونی مون بلان در فرانسه و کورمایر در ایتالیا را به هم متصل می‌کند. مسیر میان دو شهر را می‌توان حدود ۱۵ دقیقه با خودرو طی کرد.

طول تونل مون بلان ۶/ ۱۱ کیلومتر است. خطر این تونل دوجانبه بودن مسیر آن است. طبق قوانین باید هر خودرویی نسبت به خودروی جلوی خود فاصله‌ای ۱۵۰ متری را حفظ کند. حداکثر سرعت خودروها در این تونل نیز ۷۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. مرز میان دوکشور جایی در نزدیکی ورودی ایتالیا به این تونل است.

در سال ۱۹۹۹ (۱۶ سال پیش) یک کامیون بلژیکی در تونل مون بلان آتش گرفت. در این حادثه ۳۹ نفر جان باختند. هنوز پس از سال‌ها تحقیق علت حادثه به طور دقیق روشن نشده است. به احتمال زیاد پرتاب یک سیگار به تونل سبب آتش‌سوزی در محموله این کامیون شده بود.

آنچه مشخص شده این است که سیستم هوای داخل تونل امکان خارج کردن سریع گازهای خطرناک آتش‌زای درون تونل را نداشته است. در چنین شرایطی سیستم‌های هشداردهنده‌ی تونل نیز خوب عمل نکردند. محل حادثه در بخش فرانسوی تونل بود، اما از طرف شرکت ایتالیایی کنترل می‌شد.

پس از حادثه مزبور تونل مون بلان سه سال تمام بسته بود. تمام بخش‌های تونل نوسازی شدند؛ به ویژه سیستم‌های مدرن ضد آتش‌سوزی در تونل به فعالیت پرداختند. در سال ۲۰۰۲ میلادی تونل مون بلان بار دیگر باز و تردد در آن آغاز شد. آتش‌سوزی مون بلان سبب شد که بحث‌هایی در سراسر جهان برای تامین امنیت هرچه بیشتر تونل‌های بلند به راه بیفتد.

مراقبت از تونلی که بیش از ۱۱ کیلومتر طول دارد، مخارجی نیز در بر دارد. به همین دلیل برای عبور از این تونل مخارج تونل از مسافران دریافت می‌شود. هزینه عبور از ورودی فرانسه ۵/ ۴۳ یورو تعیین شده. این هزینه از ورودی ایتالیا گران‌تر است. (۲۰/ ۴۴ یورو)

تونل مون بلان هنوز هم مسیری بسیار ضروری و کوتاه میان فرانسه و ایتالیا است. در سال گذشته میلادی روزانه حدود ۵ هزار خودرو از این تونل گذشتند. کامیون‌ها به صورت پنج‌تایی به همراه خودرویی محافظ از تونل عبور می‌کنند. این امر نیز یکی دیگر از اقدامات ایمنی تونل پس از آتش‌سوزی سال ۱۹۹۹ است.