تا چند روز دیگر بزرگترین همنشینی هنری سال آغاز می‌شود.فیلم‌سازان مطرح آثارشان را به جشنواره می‌آورندتا برگزید‌گانشان انتخاب شود

کمتر از دو هفته به آغاز سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده و هرچه به این بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کشور نزدیک می‌شویم، تب‌‌و‌تاب آن در بین اهالی سینما و علاقه‌مندان این جشنواره بیشتر می‌شود.
جشنواره فیلم فجر امسال مثل بسیاری از دوره‌های قبل، حاشیه‌های مخصوص به خود را داشته و هر روز هم که می‌گذرد صدایی از گوشه‌ای در باب این جشنواره بلند می‌شود.
در بین تمام حرف و حدیث‌ها، شاید بیراه نباشد اگر اولین و یکی از مهم‌ترین بحث‌های پیرامون جشنواره را انتصاب محمد حیدری به‌عنوان دبیر جشنواره بدانیم.
حیدری که تا پیش از ورود به عرصه‌ مدیریتی سینما بیشتر به‌واسطه‌ فعالیت در تئاتر شناخته می‌شد، یک روز پس از پایان بخش بین‌الملل جشنواره فجر در اردیبهشت‌ماه سال 94، جایگزین علیرضا رضاداد شد که دو سال عهده‌دار این مسئولیت بود. او که سابقه‌ دبیری جشنواره تئاتر فجر را هم در کارنامه کاری خود دارد، در همان روزهای نخست کارش در نامه‌ای اعلام کرد که ‌بخش بین‌الملل جشنواره را به همان زمان قبلی خود برمی‌گرداند تا همزمان با بخش ملی برگزار شود، اما حکم رئیس سازمان سینمایی برای سیدرضا میرکریمی ‌به‌عنوان دبیر بخش بین‌الملل تمام نقشه‌ها و وعده‌های حیدری را نقش برآب و او را برای مدتی به سکوتی معنادار وادار کرد.
با این حال حیدری با وجود تغییر در اولین برنامه‌ای که اعلام کرده بود، پس از مدتی دبیرخانه جشنواره را با صدور احکام مختلف فعال کرد که البته این حکم‌ها هم کم سروصدا نبودند. از حکم صادر شده برای مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جشنواره به نام سید‌صادق موسوی که همزمان مسئول دفتر حجت ‌الله ایوبی بود و نیز حکم مدیر تشریفات که بگذریم، چند حکم دیگر سوال‌هایی را میان اهالی رسانه و سینما به وجود آورد؛ ‌یکی از این حکم‌ها دستیاری دبیر جشنواره برای سونیا پوریامین بود که چنین سمتی تا پیش از این مرسوم نبود و دیگری هم دو حکم مشاوره برای شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به‌عنوان مشاوران دبیر جشنواره.
آنچه در انتصاب این دو بازیگر مطرح سینما بیشتر مورد توجه قرار گرفت چرایی حضور آنها در سمت مشاوران دبیر بود و اینکه اصلا قرار است چه کاری انجام دهند.
در این مدت اگرچه مهتاب کرامتی اظهارنظری رسمی‌ نداشت،‌ اما شهاب حسینی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه قرار است در این رویداد فرهنگی یاری‌‌رسان باشد، اعلام کرد که «‌معمولا سال‌های گذشته جشنواره فیلم فجر که قاعدتا باید یک فضای ساده و صمیمی باشدتا سینمای ایران را مرور کند، عملا به آوردگاهی تبدیل می‌شد که اتفاقات دل‌انگیزی در آن رخ نمی‌داد و این بار تلاش خواهد شد تا یک نگاه آسیب‌شناسانه به این جریان وجود داشته باشد.» او همچنین تاکید کرده بود که «هدف از این حکم و مشاوره دادن چیزی جز بهتر و کم‌نقص‌تر برگزار کردن جشنواره با کمترین حواشی نیست»؛ البته شهاب حسینی خودش مدتی بعد به یکی از اتفاقات حاشیه‌ای جشنواره فیلم فجر تبدیل شد.
ماجرا هم از این قرار بود که محسن امیریوسفی برای سومین سال متوالی فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را به دفتر جشنواره ارائه کرد که طبق گفته دبیر، به دلیل نداشتن پروانه نمایش به هیات انتخاب داده نشد. همین اتفاق و پیگیری‌های امیریوسفی باعث شد که محمد حیدری در دومین نشست خبری خود با سوالی از سوی یک خبرنگار مواجه شود که در پاسخ به آن، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را معضل هرساله جشنواره عنوان کرد.
این حرف اگرچه به گفته حیدری با شوخی گفته شده بود، اما استعفای شهاب حسینی را در پی داشت چون معتقد بود، اوهم بازیگر همین فیلم است و با کناره‌گیری خود از سمت مشاوره، معضلات دبیر را کم می‌کند.
به این ترتیب همکاری شهاب حسینی که امسال در چند فیلم به‌عنوان تهیه‌کننده و بازیگر هم در جشنواره حضور دارد، با حیدری زیاد دوام نیاورد و عذرخواهی دبیر جشنواره از امیریوسفی بابت لفظ «معضل» و تاکید بر اینکه استعفای شهاب حسینی به دلیل صرفا اعلام عمومی شدن پذیرفته نیست، این بازیگر را از تصمیمش منصرف نکرد و او برای اینکه نشان دهد چقدر در تصمیم خود مصر است استعفای خود را به صورت کتبی هم به دفتر جشنواره فرستاد.
باتوجه به اینکه جشنواره فیلم در فاصله زمانی بین دو جشنواره تئاتر و موسیقی برگزار می‌شود، همیشه از نظر برد رسانه‌ای و میزان علاقه‌مندی مخاطبان، بالاتر از دو جشنواره دیگر بود، اما امسال تبلیغات جشنواره فیلم تاکنون به‌گونه‌ای بوده که به جز اخبار مهم، بیشتر زیر سایه دو جشنواره فجر دیگر قرار گرفته است.
سال گذشته از اواخر دی‌ماه بود که برنامه «یک فیلم یک سلام» با حضورعوامل فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شد و تنور جشنواره هم از همان زمان داغ شد، اما الان آن‌طور که باید، هنوز این تنور داغ نشده است.
از اینها که بگذریم،‌ هیات انتخاب جشنواره سی‌‌و‌چهارم فجر هم برای خود داستانی داشت که گله‌هایی را به‌دنبال آورد. دبیر این دوره از جشنواره در اقدامی‌که تا پیش از مرسوم نبود تصمیم گرفت نام اعضای هیات انتخاب را تا پایان بررسی فیلم‌ها و مشخص شدن نام آثار هرکدام از بخش‌های جشنواره اعلام نکند که این مساله با انتقاداتی همراه بود، اما با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد برخی رسانه‌ها و اصرار و پافشاری آنها بر انتشار رسمی نام اعضا،‌ با حمایت مدیران بالادستی این اتفاق به زمان اعلام آخرین بخش از فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره یعنی «سودای سیمرغ» که بخش مسابقه سینمای ملی است، موکول شد.
این حمایت و اعلام نکردن اسامی ‌هیات انتخاب که در بخش سودای سیمرغ متشکل از محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمد باقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع نوری و رضا مقصودی بود با تشکر اعضای هیات از دبیر جشنواره برای ایجاد فضایی آرام همراه شد؛ اعضایی که تقریبا نام اکثر آنها ابتدا توسط یکی دو رسانه لو رفته بود.
لو رفتن برخی خبرها پیش از اعلام رسمی از جمله نام اعضای هیات انتخاب و نیز تعداد زیادی از فیلم‌های نگاه نو که باعث اعتراض رسمی برخی رسانه‌ها هم شده بود، سبب شد که دبیر جشنواره برای جلوگیری از هر رودست‌خوردن دیگری، بلافاصله پس از جلسه چند‌ساعته خود با هیات انتخاب، فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را دقایقی مانده به بامداد 14 دی‌ماه اعلام کند و این اتفاق درست همزمان شد با شبی که عربستان و سپس چند کشور کوچک، قطع رابطه خود با ایران را اعلام کردند و این طورشد که هیجان‌انگیزترین خبر جشنواره فیلم فجر پیش از شروع، تا حدودی زیر سایه حاشیه‌های این خبر سیاسی قرار گرفت.
به این ترتیب با اعلام آخرین بخش که همان سودای سیمرغ بود فهرست فیلم‌های راه یافته به بخش‌های مختلف جشنواره این گونه تکمیل شد:

11 فیلم در بخش نگاه نو:
«ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد‌حسین مهدویان، «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی، «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی، «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی، «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی و«من» به کارگردانی سهیل بیرقی.

11 فیلم در بخش هنر و تجربه:
«اینجا کسی نمی‌میرد» به کارگردانی حسین کندری، «برداشت دوم از قضیه اول» به کارگردانی پویان باقرزاده، «تمرینی برای اجرا» به کارگردانی محمدعلی سجادی، «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «سینما نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان، «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی محمد قاسمی، «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده، «گاهی» کار گروهی به هدایت محمدرضا رحمانی، «ممیرو» به کارگردانی‌هادی محقق، «نیم رخ‌ها» به کارگردانی ایرج کریمی‌و «یک شهروند کاملا معمولی‌» به کارگردانی مجید برزگر.

22 فیلم بخش سودای سیمرغ:
«آبنبات چوبی» به کارگردانی حسین فرحبخش، «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی، «آخرین بار کی سحر را دیدی» به کارگردانی فرزاد موتمن، «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «دختر» به کارگردانی سید‌رضا میرکریمی، «دلبری» به کارگردانی سید‌جلال دهقانی اشکذری، «رسوایی2 » به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد، «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی، «عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان، «کفشهایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان، «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار، «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه، «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان، «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی و «هفت ماهگی» به کارگردانی‌هاتف علیمردانی.
البته بعدا سه فیلم «ابد و یک روز»، «ایستاده در غبار» و «من» هم از بخش نگاه نو به فهرست سودای سیمرغ اضافه شدند.
اعلام این اسامی ‌مانند همیشه واکنش‌های خود را به همراه داشت و عده‌ای از کارگردانان سینما از اینکه فیلم‌شان به جشنواره راه نیافته یا در بخشی که علاقه‌مند بودند پذیرفته نشده است، گله داشتند. به جز جواد نوروزبیگی که پرکارترین تهیه‌کننده جشنواره سال قبل بود و امسال هم با 6 فیلم متقاضی حضور در این رویداد بود، واکنش محمد رحمانیان بعد از اعلام اسامی‌فیلم‌ها از تندترین اعتراضات بود. او با تاکید براینکه اصلا از انتخاب نشدن فیلمش در بخش سودای سیمرغ ناراحت نیست، گفت: «نبودن فیلم من در بخش سودای سیمرغ، قدری هم به بدشانسی‌ام بر‌می‌گردد، چون درست همان مدیرانی که سال 88 در تئاتر برای من مشکل‌آفرینی و مرا حذف کردند، حالا به‌عنوان مدیران جشنواره فیلم فجر تصمیم‌گیرنده هستند و ظاهرا همه چیز برای من دوباره از نقطه صفر شروع می‌شود و همچنان در مورد حذف و ممیزی همان داستان‌های پیشین وجود دارد.»
او همچنین در مصاحبه‌ای گفت؛ «هیاتی که در تئاتر به هر نوع حذفی دست می‌زدند، در جشنواره فیلم فجر هم با کمال دقت و امانت این کارشان را انجام می‌دهند! از سوی دیگر در هیات انتخاب هم دوستانی داریم که پیدا بود با حضور آنها فیلم من نمی‌تواند جایی در جشنواره داشته باشد.»
اما اینها هیچ کدام آخرین حاشیه جشنواره فیلم فجر تا پیش از زمان شروع نیست، چرا که رونمایی از پوستر جشنواره در نشست خبری محمد حیدری نقطه شروع یکسری بحث و جدل‌هایی بود که مشابه آن سال قبل پس از رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر رخ داد؛ هرچند این بحث‌ها آن‌قدر حاشیه‌ای نبود که بتواند پوستری را که به تصویر خسرو شکیبایی منقش شده بود تغییر دهد تا دست‌اندرکاران جشنواره مجبور شوند مثل پوستر تئاتر فجر 93 طرح دیگری را سفارش دهند.
بحث اصلی بر سر این پوستر که براساس عکسی از زنده‌یاد خسرو شکیبایی و در راستای پیروی از جشنواره‌های مطرحی همچون «کن» آماده شده بود،‌ به طراح آن مربوط می‌شد. ماجرای این پوستر هم از این قرار بود که محمد حیدری در نشست خبری خود علاوه ‌بر رونمایی از پوستر، اعلام کرد که طراح این اثر مجید برزگر است و همین جمله با واکنش بزرگمهر حسین‌پور(گرافیست مطرح) همراه شد که «نخیر. من طراح پوستر هستم و معرفی نام برزگر به‌عنوان طراح، اشتباه فاحش دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است». وی که از دبیر جشنواره فیلم شاکی بود، تاکید کرد که برزگر ایده‌پرداز طرح بوده و او با الهام از عکس امیر عابدی، نقاشی و طراحی این پوستر را انجام داده است.
این واکنش‌ها که به رسانه‌ها هم کشیده شد با این توضیح روابط عمومی جشنواره ادامه پیدا کرد که« ایده اصلی طراحی پوستر جشنواره امسال از سوی محمد حیدری دبیر جشنواره و مجید برزگر مطرح شد و جشنواره مسئولیت به سرانجام رساندن پوستر این رویداد سینمایی را به شخص مجید برزگر واگذار و در نهایت پوستر نهایی از سوی وی به جشنواره ارائه شد، بنابراین جشنواره فیلم فجر بر‌اساس قرارداد منعقد شده با مجید برزگر و در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره این سینماگر را به‌عنوان طراح پوستر معرفی کرده است.» البته این بحث‌ها به همین‌جا ختم نشد و اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌هایی درباره شیوه کار حسین‌پور مطرح شد که در نهایت با انتشار توضیحی کوتاه از سوی مجید برزگر و اشاره به اینکه سوءتفاهم پیش آمده، ماجرای پوستر و اینکه چه کسی ایده‌پرداز آن است، به‌‌نوعی فیصله یافت.
البته انتقادها از پوستر جشنواره فیلم فجر تا جایی بالا گرفت که پرویز پرستویی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه حاضر نشده برای بیلبوردهای جشنواره عکس بگیرد، گفت: «‌اگر خسرو زنده بود، چنین لباسی تن‌اش نمی‌کرد. روحیات و خصوصیات او را خوب می‌شناختم. در کویر با او زندگی کردم و در کنار هم شب و روز گذراندیم و مطمئن بودم اگر امروز بود، اجازه نمی‌داد در ‌چنین پُزی او را نشان دهند. » این بازیگر که با فیلم «بادیگار‌د» حاتمی‌کیا در جشنواره فجر امسال حضور دارد از نحوه رونمایی پوستر هم انتقاد کرد که وقتی پوستر مربوط به شخصی همچون شکیبایی است باید حداقل فردی از دوستان یا هم‌نسلان او از آن رونمایی کند نه خود دبیر جشنواره .
در همان نشست خبری دبیر جشنواره، یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، ایده برگزاری ‌نشست‌های پرسش ‌و پاسخ فیلم‌ها بود که هر سال پس از نمایش هر فیلم در کاخ جشنواره با حضور عوامل آن فیلم و خبرنگاران برگزار می‌شد، اما امسال قرار است این نشست‌ها به صبح موکول شود تا اهالی رسانه با آرامش بیشتری به تماشای فیلم‌ها بنشینند. ایده‌ای که مشخص نیست چقدر در عمل موفق خواهد بود و آیا در صورت بروز هر حاشیه‌ای در هنگام نمایش فیلم‌ها مثل مواقعی که منتقدان و خبرنگاران از کیفیت یک فیلم شاکی می‌شوند و‌ترجیح می‌دهند هرچه زودتر با سازندگان فیلم صحبت کنند، کارکردی خوهد داشت یا خیر؟!
یکی دیگر از اتفاقات حاشیه‌ای سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام حکمی‌ از سوی محمد حیدری بود که طی آن بهروز غریب‌پور به‌عنوان مدیر کاخ جشنواره معرفی شد. غریب‌پور که در سال‌های اخیر بیشتر به‌خاطر فعالیت در تئاتر شناخته می‌شود، به ناگاه تمام سابقه سینمایی و مدیریتی‌اش به ویژه در مسند ریاست خانه هنرمندان ایران را از سوی اهالی مطبوعات و سینما فراموش شده دید و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پر شدند از شوخی‌هایی که «خدا کند امسال در جشنواره به جای فیلم، تئاتر نبینیم!»
این واکنش‌ها در نهایت با پاسخ غریب‌پور همراه بود که تاکید کرد خانواده تئاتر سه هزار سال است جشنواره برگزار می‌کند و بهتر است او را فقط به‌عنوان یک مدیر ببینند تا یک سینمایی یا تئاتری. او البته به سابقه فعالیت خود در سینما هم اشاره کرد که نگارش فیلمنامه «دونده» و تهیه‌‌کنندگی فیلم «زینت» از جمله آنها‌ست. از تمام این اتفاقات که بگذریم بخش مردمی‌ جشنواره فیلم فجر و آنجایی که به فروش بلیت و سینماهای مردمی ‌مربوط می‌شود هم از نکات جالب جشنواره است. مسئولان برگزارکننده جشنواره، تصمیم گرفتند امسال پردیس سینمایی ملت را به‌عنوان کاخ مردمی‌ جشنواره درنظر بگیرند و باتوجه به پذیرایی و مراسم ویژه‌ و فرش قرمزی که برای حضور هنرمندان تدارک دیده‌اند، مردم علاقه‌مند به تماشای فیلم در این پردیس باید
200 هزار تومان برای هر سری بلیت بپردازند.
با‌وجود تمام حاشیه‌ها که جزء لاینفک هنری همچون سینماست، باید ببینیم سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر با چه کیفیتی ‌برگزار می‌شود و در کنار اظهارنظر و ارزیابی سینماگران، اهالی رسانه که همانند چند سال قبل در کاخ‌جشنواره (برج میلاد) مستقر خواهند بود چه دیدگاهی به عملکرد محمد حیدری و نیز سازمان سینمایی خواهند داشت.

مردم و جشنواره
جشنواره فیلم فجر در کنار بحث رقابت عوامل فیلم‌ها و نگاه منتقدان، همواره فرصتی هم بوده است برای علاقه‌مندان جدی سینما که یا دوست دارند زودتر از دیگران فیلم‌های اکران یک سال بعد را ببینند یا می‌‌خواهند از فرصت یک بار دیدن فیلم‌هایی که بعدا هیچ‌گاه امکان اکران را نخواهند داشت، استفاده کنند. سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر اما تا آنجا پیش رفته که اعلام کرده به منظور تکریم مخاطبان سینما و ایجاد فضایی مناسب، در راستای تعامل هرچه بیشتر با مردم به‌عنوان سرمایه‌های اصلی سینما برای نخستین‌بار اقدام به ایجاد کاخ مردمی ‌کرده است. در این راستا ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام کرده که به منظور میزبانی هرچه بهتر از مخاطبان در کاخ مردمی‌ جشنواره برنامه‌هایی را درنظر گرفته است. در این راستا، علاوه بر حضور اهالی سینما در زمان برپایی جشنواره در پردیس ملت، نمایشگاهی برای آثار منتخب بخش مسابقه تبلیغات سینما در این سینما برپا خواهد شد.
برنامه نمایش فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت به مدت 11 روز در این سینما برپاست و شاهد مراسم معرفی آثار حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره خواهد بود. طبق این اعلان، مراسم رونمایی از آثار بخش نگاه نو در کاخ مردمی‌ هر روز ساعت 16:30 تا 17:30 برگزار می‌شود؛ همچنین نمایش فیلم‌های حاضر در این بخش از ساعت 17:30 تا 19:30 خواهد بود.
مراسم رونمایی از آثار بخش سودای سیمرغ (1) نیز هر روز ساعت 19 تا 20 برگزار می‌شود، همچنین نمایش فیلم‌های حاضر در این بخش از ساعت 20 تا 22 خواهد بود. مراسم رونمایی از آثار بخش سودای سیمرغ (2) هر روز ساعت 21:30 تا 22:30 برگزار می‌شود و نمایش فیلم‌های حاضر در این بخش از ساعت 22:30 تا 24 خواهد بود.
اما مبلغ بلیت باتوجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هر سری 11‌تایی فیلم‌ها، 200 هزارتومان خواهد بود، یعنی دو و نیم برابر قیمت معمول!
با این اوصاف، پیش‌فروش بلیت‌های مردمی ‌که از ساعت 12 ظهر سه شنبه، 29 دی ماه آغاز شد، به دلیل آنچه استقبال مردم از کاخ مردمی‌ جشنواره اعلام شد، ظرفیت پیش فروش بلیت‌های این کاخ را تا 30 درصد افزایش داد.
یکی از وجوه حضور مردم در ایام جشنواره که در سال‌های اخیر اهمیت و اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده، بحث سیمرغ مردمی ‌است. این سیمرغ گاهی آن‌چنان با استقبال مواجه شده که حاشیه‌هایی هم در پی داشته است. امسال اما رضا میرکریمی ‌اعلام کرد که فیلم جدیدش «دختر» را برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای از رقابت آرای مردمی ‌جشنواره فیلم فجر خارج می‌کند.
در حالی که مسئولیت ستاد آرای مردمی‌ جشنواره فیلم فجر برای اهدای سیمرغ مردمی ‌به روال سال گذشته بر عهده خانه سینماست، رضا میرکریمی، ‌مدیرعامل خانه سینما فیلم جدیدش «دختر» را از رقابت آرای مردمی ‌جشنواره فیلم فجر خارج کرد.
علی آشتیانی‌پور، مسئول ستاد آرای مردمی‌ جشنواره فیلم فجر، با تایید این خبر به خبرنگار سینمایی ایسنا توضیح داد: «رضا میرکریمی، ‌مدیرعامل خانه سینما که فیلم «دختر» را در جشنواره فیلم فجر پیش‌رو دارد به ما اعلام کرده که به دلیل مسئولیت‌اش در خانه سینما، ‌ترجیح می‌دهد برای جلوگیری از هر‌گونه شائبه‌ای فیلمش را از رقابت بخش آرای مردمی‌ خارج کند، بنابراین این فیلم شمارش آرای مردمی ‌نخواهد داشت.»
او ضمن تشکر از رضا میرکریمی ‌که برای شفاف‌تر شدن و جلوگیری از هرگونه‌ شائبه‌ای این کار را انجام داده است، تاکید کرد: «البته اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد، ما همه تلاش خود را انجام می‌دادیم که این سیمرغ بدون حاشیه اهدا شود اما باید از آقای میرکریمی ‌تشکر کنیم که این فرصت را با کناره‌گیری فیلم‌شان به فیلم‌های دیگر جشنواره داده‌اند.» او در عین حال گفت: «سال گذشته، سه نفر از نمایندگان فیلم‌ها به انتخاب تهیه‌کنندگان فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر برای نظارت بر نحوه شمارش آرای مردمی ‌حاضر می‌شدند اما امسال باتوجه به وفاقی که در بین تهیه‌کنندگان ایجاد شده است، نمایندگانی از شورایعالی تهیه‌کنندگان که فیلمی‌ در جشنواره ندارند به ستاد آرای مردمی ‌معرفی می‌شوند تا با این شیوه از هرگونه اتهام و شائبه‌ای جلوگیری شود.»