طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با 49 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس در جریان است.

نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز شد.
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با 49 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

کوچکی نژاد در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
مدیریت انتصابات در وزارت آموزش‌و‌پرورش به دست بازنشستگانی از تشکل‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: 24 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه را به دست وزیر آموزش داده شده که باید در خصوص تخصیص آن تدبیر کند اما به علت ضعف مدیریت این وزارتخانه از حرکت بازمانده است.
جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: جلسه استیضاح امروز در جهت حمایت از یک میلیون فرهنگی سراسر کشور و حدود 13 میلیون دانش آموز است و هیچ گونه شائبه سیاسی، جناحی و فراکسیونی در این استیضاحی نیست، این استیضاح از متن مجلس بوده و نمایندگان تصمیم به آن گرفتند همچنین معتقدیم فرهنگیان کشور بیش از 80 درصد اصرار به استیضاح وزیر آموزش و پرورش دارند و امروز به نمایندگان خود نگاه می کنند که به چه شکلی از حق و حقوقشان دفاع می شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از علی اصغر فانی، معاونان، کادر ستادی و همه فرهنگیان کشور که در مجلس حضور پیدا کردند، گفت: همکاران عزیز امروز فرهنگیان در کشور دغدغه امکانات آموزشی، رفاه برای فرهنگیان، منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی و اقتصادی را دارند هرچند بعضی ها تلاش کردند که استیضاح را فقط بحث ارتقای حقوق لحاظ کنند و گفتند کاری از ما بر نمی آید لذا یکی از موارد اساسی پرداخت عادلانه حقوق است.
سازمان مدیریت20 درصد حقوق فرهنگیان را افزایش داده در صورتی که 14 درصد آن در فیش اعمال می شود
وی ادامه داد: من به عنوان کسی که سال ها در آموزش و پرورش بودم می گویم آموزش و پرورش بزرگ ترین و حساس ترین دستگاه کشور است به خاطر همین نمایندگان همیشه نسبت به آن حساس هستند؛ بعد از آموزش و پرورش دو دستگاه وزارت بهداشت و وزارت علوم و دستگاه های دیگر مهم اند.
کوچکی نژاد در ادامه در خصوص نحوه فعالیت دستگاه های بهداشت و وزارت علوم تصریح کرد: این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که در استان ها هیأت امنایی است و مجلس و دولت بودجه را بین آنها تقسیم می کند و اگر ضعفی در وزیر باشد هیأت امنا می تواند استان را تقویت کند اما در وزارت آموزش و پرورش 24 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه را به دست وزیر داده ایم و این وزیر آموزش و پرورش است که باید تدبیر کند و ایشان باید با این بودجه این وزارتخانه عظیم را حرکت دهد لذا اگر وزیر ضعیف باشد وزارتخانه نمی تواند حرکت کند.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم همچنین اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی می گوید 20 درصد حقوق را افزایش داده اند اما آنچه در فیش حقوقی فرهنگیان است بیش از 14 درصد نیست و این حاکی از عدم مدیریت در وزارتخانه است.
وی در ادامه در خصوص نگرانی موجود در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد: در قانون برنامه آمده هر سال از بودجه فصل اول کاهش و به سایر افزایش دهید که امسال سایر آموزش و پرورش 2 هزار میلیارد تومان است که به پاداش بازنشستگان و حق التدریس که آن هم پرسنلی است نمی رسد همچنین فعالیت های آموزشی و پرورشی و رفاهی روی زمین مانده و مشکلات بخش فرهنگیان در این بخش است.
کوچکی نژاد در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری چند ماه بعد از عمر این وزارتخانه، گفت: ایشان به خاطر سنگینی کار این وزارتخانه در هفته معلم به وزیر گفت از افراد خسته و بی انگیزه که ابتکار ندارند در این وزارتخانه استفاده نکنید اما آیا وزارتخانه به این نصیحت مقام معظم رهبری گوش کرد.
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: زمانی که فانی وزارتخانه را تحویل گرفت 18 بازنشسته در این وزارتخانه مشغول به کار بودند و امروز 95 نفر بازنشسته در این وزارتخانه دارند کار می کنند که فقط ستاد انتصابات تشکیل دادند و نماینده تشکل های غیرقانونی هستند و تا امروز انتصابات را مدیریت کرده و قصد دارند بعد از این ستاد انتخابات تشکیل دهند.
صندوق ذخیره فرهنگیان 3 هزار میلیارد تومان اموال دارد اما کمتر از 10 میلیون تومان هم نصیب هر فرهنگی نمی شود
وی در ادامه با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و کل بازنشستگان گفت: حدود 5 درصد از حقوق هر فرهنگی برای صندوق ذخیره فرهنگیان کسر می شود و امروز میزان ذخیره آن به 3 هزار میلیارد تومان رسیده است اما از این پول کمتر از 10 میلیون تومان هم نصیب هر فرهنگی نمی شود.
کوچکی نژاد اضافه کرد: این در حالی است که به بیش از 20 نفر از این وزارتخانه خودروی آخرین سیستم هدیه گرفته اند و کسی که این صندوق را مدیریت می کند در زمان وزارت خود برادر خود را به عنوان رئیس این صندوق گذاشت که منجر به فساد مالی در آن شد تا جایی که امروز تحقیق و تفحص از آن در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خطاب به فانی گفت: به عنوان یک کارشناس می گویم شما در نطق جلسه رأی اعتماد خود گفتید خواهان تحول هستید اما آیا تا کنون به سند تحول دستی زده اید در حالی که در سال 93، 250 میلیارد تومان تحت عنوان اجرای این سند گرفتید و مدارسی را به عنوان اجرای این سند انتخاب کردید اما از این 250 میلیارد تومان یک ریال به این مدارس ندادید و جای دیگر هزینه کردید و ما این را از بازدیدهای میدانی متوجه شدیم.
وی اضافه کرد: همچنین شما در نطق جلسه رأی اعتماد گفتید معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند اما ببینید چه بر سر بیمه طلایی آوردید که فرهنگیان می گویند توبه کردیم و اکنون بیش از 90 درصد حقوق فرهنگیان برداشت می کنید در حالی که آنها بیمه درستی نمی شوند و اکنون همکاران ما در مجلس در حوزه های انتخابیه خود با اعتراض شدید فرهنگیان در این بخش مواجه شده اند.
کوچکی نژاد همچنین تصریح کرد: شما گفتید این وزارتخانه را دور از سیاسی کاری اداره می کنید اما اکنون مشاهده شده در چند درصد از انتصابات شما تحصن کنندگان چند سال قبل فرهنگیان بودند که در این خصوص از حراست شما سوال کردیم و پاسخ ندادند با این حال در استان ها می بینیم اکثرا کسانی که در اجرا هستند آن زمان جزء متحصنین بودند همچنین شما بسیاری از اعضای تشکل های غیرقانونی را در ستاد وزارتخانه گذاشته اید که انتصابات را کنترل می کنند و طبق گفته خود از همه نیروهای انقلاب استفاده نکردید.
رتبه بندی فرهنگیان ارتقای شغلی است در حالی که وعده وزیر به فرهنگیان در خصوص اجرای قانون خدمات کشوری است
نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه در خصوص نحوه کیفیت بخشی به مدارس، خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ضمن احترام به حضرتعالی اعتقاد ما این است که شما نمی توانید حق و حقوق فرهنگیان را از دولت و مجلس بگیرید.
وی همچنین در خصوص رتبه بندی فرهنگیان، خاطرنشان کرد: معاون اول دولت و رئیس مدیریت اینجا حضور دارند، آنها می گویند اول مهر رتبه بندی فرهنگیان را اجرا می کنند این در حالی است که فرهنگیان به این موضوع می خندند چرا که رتبه بندی یک ارتقای شغلی است نه توزیع پول در اول مهر.
کوچکی نژاد ادامه داد: شما می گویید هزار و 200 میلیارد تومان برای این کار گذاشته اید در حالی که ارتقا یک فرایند است شاید 20 سال طول بکشد کسی به یک رتبه برسد لذا شما قانون خدمات کشوری را اجرا می کنید پس رک به فرهنگیان اعلام کنید که این قانون خدمات کشوری است نه رتبه بندی فرهنگیان و با الفاظ بازی نکنید چنانچه معاونان شما به کمیسیون آمدند و خودشان قبول کردند این قانون خدمات کشوری است بنابراین چرا توقع ایجاد می کنید؛ از طرفی معاون پارلمانی رئیس جمهور وعده داد تحویل لایحه رتبه بندی را به مجلس داد که بعد از گذشت 8 ماه این اتفاق نیفتاده است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در خصوص دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: اگر مجلس در 2 سال متوالی اعتبار خود را افزایش نمی داد این دانشگاه تعطیل می شد و اکنون بیش از 8 هزار دانشجو در این دانشگاه هستند که ردیف ندارند و شما نتوانسته اید دولت را قانع کنید تا جایی که در هیأت دولت داشتند بخشنامه ای را مطرح می کردند که این دانشگاه منحل شود که نمایندگان به آن اعتراض کردند.
کوچکی نژاد افزود: در بخش ردیف های استخدامی شما امسال 40 هزار بازنشسته دارید سال گذشته هم همین مقدار بازنشسته داشتیم که دیدیم مهرماه 200 هزار دانش آموز معلم نداشتند همچنین واگذاری واحدهای آموزشی را در دستور کار گذاشتید که مجلس مخالفت کرد لذا برنامه شما برای سال جدید چیست.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با طرح این سوال که چرا ردیف اعتباری برای بقیه نیازهای آموزش و پرورش لحاظ نکردید، خاطرنشان کرد: شما به فرهنگیان وعده استخدام یک فرزند آنها را دادید که این کار صورت نگرفته همچنین در بانک سرمایه که از پول فرهنگیان تشکیل شده است، یک نفر فرزند فرهنگی مشغول نیست و همه افراد خاص هستند همچنین بر اساس سند تحول قرار شد پوشش تحصیلی را به صورت 100 درصد در آموزش ابتدایی قرار دهید اما امروز 60 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم و نزدیک 9 میلیون بی سواد در کشور داریم.

قاضی‌پور در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
وضعیت آموزشی عامل مهاجرت روستاییان به شهرها است/ به یمن مدیریت آموزش و پروش مدرسه های کپری در کشور ظاهر شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت نابسامان مدارس روستایی سبب شده است تا روستاییان مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن شوند.
نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تحصیل روستاییان و مناطق محروم و افراد کم‌درآمد جامعه است. متاسفانه مدارسی که مردم ساختند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها داده‌اند، تعداد زیادی را فروختند و متاسفانه مشاهده می‌شود تعداد مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شود، به مکانی برای ترک اعتیاد تبدیل شده است. این ننگ نیست؟ چه کسی اجازه می‌دهد این اتفاق رخ دهد؟ خرید احداث‌کننده زمین اعلام کرده است که برای آموزش و پرورش و بچه‌های روستای خود زمین اهدا کرده است نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد. این فرهنگ روستا را تخریب می‌کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنرستان‌های روستایی و خوابگاه‌های دانش‌آموزان شبانه‌روزی جدا از اینکه امکانات لازم را برای این افراد اختصاص داده نشده و با اینکه اعتبار دو برابر شده است، امکانات آن به‌روز نشده و بحث تغذیه بسیار تاسفبار است.
وی در ادامه افزود: جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای 50 درجه بالای صفر برپاست! آیا دانش‌آموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟
قاضی‌پور ادامه داد: در جای‌جای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شده‌اند. آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای 6 کلاس یک معلم قرار داده است. در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز به‌کار کرده‌اند. مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بی‌سوادی در کشور بالا رود، به‌خصوص در روستاها، سیاست‌های غلط نهادینه شده است.
وی در ادامه گفت: چرا مدارس روستایی روزبه‌روز جمع می‌شوند و خانواده‌های روستایی به خاطر تحصیل فرزندان خود، روستا را ترک کرده و در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند؟ در واقع تخلیه روستا به افزایش شهرنشینی می‌انجامد، البته این در حالی است که روستاییان به خاطر نداشتن شغل و امکانات مجبورند در روستاها بمانند و در نتیجه فرزندانشان بی‌سواد بمانند.
این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد، کارگران، کشاورزان و مستمری‌بگیران روستایی بسیار بالا است. هر چند شهید بهشتی در نوشتن قانون اساسی سه اصل را برای تحصیل رایگان قید کرده است. ما قسم خورده‌ایم که با قانون اساسی وفادار باشیم، ولی متاسفانه هر روز هزینه‌تراشی بیشتر می‌شود و مردم به‌خصوص کارگران با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند.
قاضی‌پور با اشاره به حقوق پایین معلمان روستایی گفت: مشکلات اعزام به خارج معلمان، صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، کارت طلایی فرهنگیان که از آن چیزی باقی نمانده است، فراموش شده است. آقای فانی؛ وعده اجرای آزمون پیش‌دبستانی نهضتی‌ها در مردادماه 93 اعلام شد اما هیچگاه به مرحله اجرا نرسید، قانونی که نمایندگان برای خدا و رفاه معلمان تصویب کردند، هیچگاه اجرا نشد.
وی با تاکید بر اینکه سیستم آموزش و پرورش متمرکز شده است، گفت: اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیات دولت نهادینه نساختیم. آقای وزیر؛ روحیه حضرتعالی کم‌تحرک است، این کم‌تحرکی سبب ضرر و زیان بسیاری به آموزش و پرورش شده است. نشریه نیمکت آموزش و پرورش که با هزینه دولت است، برای جناح خاصی تبلیغ می‌کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم با تاکید بر اینکه امروز آزمون بزرگی در پیش‌رو دارید، گفت: صلاحیت مجدد وزیر آموزش و پرورش باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب گفت: امام راحل فرمودند مجلس متفکران ملت هستند ون باید به اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند و با تمام قوا در این مسیر بکوشند. همچنین رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آموزش و پرورش کنونی کشور ساخته و پرداخته فلسفه ما نیست و بنا نبود امروز به دنبال این فلسفه باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانش‌آموز و سرنوشت بیش از یک میلیون معلم در گرو سیاست‌گذاری آموزش و پرورش است که اساس توسعه سازندگی ایران عزیز باید باشد. بدون شک این سرنوشت متاثر از تصمیمی است که شما نمایندگان خواهید گرفت. پس از سال‌ها تلاش و تاکید و بررسی نخبگان تعلیم و تربیت و نقشه آموزش و پرورش، استراتژی و سیاستگذاری بومی کردن آموزش و پرورش در سند تحول متجلی است.
قاضی‌پور افزود: برای فرماندهی در عرصه تعلیم و تربیت جدا از ساختارها و بنیان‌ها بودجه، امکانات و هم‌افزایی نیاز است تا مدیریت باکفایت، مدبر، توانمند، هوشمند در رأس این وزارتخانه قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی بتواند راه را برای دانش‌آموزان و معلمان جدا از انگیزه و خلاقیت هموار سازد. میانگین فعالیت‌ها و تدابیر مدیریتی آقای فانی به هیچ وجه ما را متقاعد نمی‌کند که ایشان بتواند طرح ملی سند آموزش و پرورش را مدیریت نماید، چرا که مشکل اول ایشان به مجموعه تجاربی است که در این سند آمده است. سندی که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشته است. در این سند عناوین مهمی چون دین‌محوری، راستگویی، شایسته‌سالاری، پژوهش محوری و مراحل 4 گانه از منظر اسلام، یافته‌های علمی بیان شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم آرایش درونی وزارت آموزش و پرورش، معاونین و سازمان‌های وابسته به آن بدون شک آن چیزی نیست که بتواند جوابگوی نیازهای جامعه و جمهوری اسلامی ایران باشد. آقای فانی تعدادی را مسئول گذاشتند که خود آنها را قبول ندارند. ما قسم خوردیم از حق و حقوق ملت، کارگران، کشاورزان و مردم محروم دفاع کنیم. متاسفانه دانش‌آموزان روستایی بر روی حلبی می‌نشینند، البته در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است. اینجاست که دولت ساسانی یادآور می‌شود.

موسوی‌نژاد در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش؛
اجرایی نشدن سند تحول بنیادین از نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش است

نماینده مردم دشستستان در مجلس شورای اسلامی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش دانست.
سید مهدی موسوی‌نژاد در نشست علنی امروز چهارشنبه (3 تیر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، افزود:‌ طرح اتستیضاح وزیر آموزش در تاریخ 25 خرداد 93 نوشته و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بنا به دلایلی اکنون در صحن علنی مطرح شده است.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واقعیت آن است که استیضاح به معنای برکناری وزیر نیست بلکه به معنی روشنگری است، ادامه داد:‌ ممکن است در این جلسه نمایندگان متقاضی قانع شده و آقای وزیر نیز با تمام توان و انر‍ژی به کار خود ادامه دهند؛ از سویی دیگر ما به پاک دستی آقای فانی اذعان داریم و دلیل استیضاح وی نیز بیشتر در حوزه مدیریت‌ها و سیاست‌های وزارت مذکور است که همه تلاشمان نیز بر آن بود تا این استیضاح صورت نگیرد و با تذکرات معضلات آموزش تمام شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با یادآوری اینکه جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش برای رفع معضل فرهنگیان برگزار شد،‌ تصریح کرد:‌ متاسفانه این جلسات نتیجه بخش نبود و اکنون نیز به جلسه استیضاح ختم شد که البته یکی از راه‌های انتقال مشکلات مربوطه به جامعه ‌آموزگاران طرح استیضاح است و امید است راهی برای اراده رئیس جمهور نسبت به رفع مشکل فرهنگیان باشد.
وی با برشمردن علت استیضاح وزیر آموزش و پرورش، ‌اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین علت استیضاح فانی خواند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ عدم رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند و ارزشمند این دانشگاه به عنوان مهمترین سند تحول بنیادین در ایجاد و تحول،‌ نوآوری و ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم، افزایش شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی،‌ تخصصی و حرفه‌ای فرهنگیان و توسعه زمینه‌های پژوهشگری و تقویت روحیه پژوهش و ارتقای مستمر بنیه علمی فرهنگیان از دیگر معضلات است.
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: انتصاب مدیران بازنشسته،‌ ناکارآمد، بی‌انگیزه و بدون برنامه با رویکرد سیاسی و جناحی در سطوح ستادی وزارتخانه و مدیریت‌های ارشد استانی و شهرستانی و نگاه قالب سیاسی، جناحی، حزبی و گروهی به آموزش و پرورش از دیگر نقاط ضعف است.
وی تاکید کرد: در حالی که راهبرد شماره 9+ فصل 5 سند تحول تاکید بر استقرار نظام مدیریت اثربخش و کارآمد و مسئولیت‌پذیر و پاسخگو داشته و بند 10 سیاست‌های کلی،‌ ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش،‌ تاکید بر تامین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، رویکرد ارزشی و انقلابی نه ستاد انتخاباتی و جناحی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته‌بندی‌های سیاسی دارد اما متاسفانه احاطه حلقه مشاوران خاص سیاسی بر کمیته انتصابات وزارتخانه به استان‌ها منجر به انتصاب افرادی گردیده است که صرفا به دلیل فعالیت گروه‌ها در ستاد انتخاباتی بدون در نظرگفتن توان مدیریتی، تعهد و تخصص بوده در حالی که یکی از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی کشور که می‌بایست با رویکرد آموزش و پرورش بدون سیاست‌زدگی و باند بازی اداره شود دچار آسیب شده است.
موسوی‌نژاد گفت: علی‌رغم رشد حدود 25 درصدی اعتبارات آموزشی در سال 93 نسبت به سال 92 و رشد بالغ بر 500 درصدی آن در یک دهه گذشته و کاهش تعداد دانش آموزان و فرهنگیان حدود 30 درصد در این یک دهه،‌ چه اقدام علمی جهت اجرایی شدن بند 6 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی و اداری و نظام مدیریت با هدف ارتقای کیفیت و بهره‌وری نظام آموزش و پرورش و اجرایی شدن بند ب ماده 19 قانون برنامه 5 توسعه مبنی بر افزایش سهم اعتبارات غیر پرسنلی به پرسنلی انجام داده اید.
نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ عدم نظارت بر استفاده بهینه از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان در جهت رفع نیازهای مالی آنان علی‌رغم تاکید راهکار 2-12 سند تحول بنیادین،‌متاسفانه توجه جدی و عملی برای جذب و نگه داشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی و زیربنایی به این دوره تحصیلی نمی‌شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد:با توجه به حساسیت این دوره در اجرایی کردن فصل سوم این سند مبنی بر ارایه مقطع در دو دوره سه ساله به ویژه برای سه سال اول که بایستی طبق راهکار 8-21 سند تحول بنیادین،‌ نظام دوره‌ای انجام شود،‌اقدام عملی و موثری برای این مهم صورت نگرفته است.
وی افزود: عدم به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیندهای موجود و ارایه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی به ویژه در مناطق محروم کشور یکی از موارد ایجاد نوآوری و خلاقیت در آموزش و پرورش است که متاسفانه در سال‌های اخیر سیل نزولی داشته و تلاش چشمگیری مشاهده نمی‌شود.
نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب در سامان‌دهی نیروهای انسانی به طوری که محل خدمت معلمان،‌ دور از سکونت همسر و خانواده تعیین می‌شود که خود صدمات جبران‌ناپذیری به معلم و خانواده‌های آنها که می‌بایست مشکل‌گشای دانش‌آموزان و اولیا باشد وارد کرده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: عدم اجرای مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی و شرکتی و افازیش مرخصی زایمان و شیردهی به 9 ماه و موارد مصوب دیگر نیز معضلات زیادی را پدید آورده است.
نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ تبعیض شدید خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانه‌ها، تقریبا هیچ گونه آیتم حقوقی رفاهی مانند حق مسکن یا ایاب و ذهاب و پوشاک و خواربار برای فرهنگیان در نظر گرفته نشده است؛ اغلب وزارتخانه‌ها به ویژه تهران و مشهد برای کارکنان مهمانسرا و اسکان مناسب دارند،‌ فرهنگیان خانه معلمی دارند که هزینه آن برای فرهنگیان بیش از مهمانسراها تمام می‌شود و فضای آن جوابگوی این قشر نیست.
وی افزود: هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان، اضافه کار آموزشی پرداخت نشده، فوق‌ا‌العاده نوبت دوم مدیران خدمت‌گزاران، فوق‌ا‌العاده مرزی مناطق محروم، هزینه آب و برق، تلفن مدارس و هزینه سفر فرهنگیان، تاکنون پرداخت نشده است، مشکلات مالی نیز که جای خود دارد که این موارد انگیزه کاری را به شدت پایین آورده و منجر به نارضایتی آنها شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تاکید کرد: پاداش بازنشستگی سلیقه‌ای پرداخت می‌شود که عدم رعایت شان بازنشستگان است، اتوانی وزیر در جلب توجه عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور از دیگر مشکلات است همچنین عدم سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درست برای شناخت و استعدادهای درخشان به ویژه در مناطق محروم انجام نمی‌شود .
نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ بیمه طلایی فرهنگیان برای دل خوش کردن آنها است و کارایی ندارد و جای این سوال باقی است که آقای فانی آیا نیروهای فعال را از مدریت کنار گذشتن اقدامی صحیحی است؟ امید است توضیحات شما بتواند نمایندگان را قانع کند.

بشیری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
استیضاح فانی مطالبه فرهنگیان است/ کرامت معلمان مورد توجه نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح فانی مطالبه فرهنگیان است، گفت: متاسفانه کرامت معلمان در مسائل و موارد مختلف مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
فرهاد بشیری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در موافقت با استیضاح فانی گفت: همکاران و ملت ایران و قاطبه فرهنگیان و دانش‌آموزان آگاه هستند که وزارت آموزش و پرورش از جایگاه رفیع و والایی برخوردار است و این نگرانی‌ها درخصوص این وزارتخانه در جلسات مختلف با رئیس جمهور و معاونان مطرح شد و نهایتاً برای رأی اعتماد به وزیر در همه مسائل صحبت شد و موارد مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که مسلم است شخصیت وزیر آموزش و پرورش فرهنگی بوده و قابل احترام است اما آنچه که امروز ما را به سمت استیضاح آورده، عملکرد وی در حوزه‌های مختلف است. در این ایام ماه مبارک رمضان بنا بر اجبار و ضرورت و مطالبه و خواسته‌های فرهنگیان موضوع استیضاح مطرح می‌شود و انتظار می‌رود همه نمایندگان به همه موارد توجه کرده و مسائل را مورد عنایت قرار دهند.
وی تاکید کرد: استیضاح مورد مطالبه همه فرهنگیان بوده و این موضوع سیاسی نیست و آنچه که مسلم است اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه می‌باشد و باید توجه کرد که در این مقطع مصلحت پذیرفتنی نیست و باید شفاف‌سازی صورت گیرد. همه منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش امروز آگاه هستند که این وزارتخانه شرایط نامناسبی دارد و ناامیدی در مجموعه‌های مختلف آن بسیار نگران‌کننده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید توجه کرد و از وزیر و مدیریت‌های این وزارتخانه این سوال مطرح می‌شود که در ارتباط با حقوق و مطالبات فرهنگیان چه اقدامی تاکنون انجام داده‌اید و چرا وزیر آموزش و پرورش درخصوص اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ اقدامی را در آموزش و پرورش انجام نمی‌دهد؟ و این موضوع باعث شده فرهنگیان در نقاط مختلف کشور اجتماع کرده و اعتراض کنند و در مقابل دیوان عدالت اداری برای مطالبات حقوق‌شان تجمع کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: انتظار می‌رفت که وزیر آموزش و پرورش در جلسه غیرعلنی مجلس مطالبات فرهنگیان را مطرح کند اما ایشان به‌عنوان یک مدیر تاکید کردند که فرهنگیان انگیزه لازم را ندارند، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید این انگیزه را در فرهنگیان ایجاد کند؟ همچنین نکته بعدی که وزیر به آن اشاره کرد نداشتن مهارت فرهنگیان است و باید گفت که شما دو سال است که در این وزارتخانه مشغول به کار شده‌اید و چرا فرهنگیان را متهم به نداشتن مهارت می‌کنید؟
بشیری با تاکید بر اینکه کرامت معلمان در مسائل و موارد معیشتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: چرا به مشکلات معلمان فداکار در نقاط مختلف کشور توجه نمی‌شود؟ و چرا پژوهشگاه آموزش و پرورش در طی 8 ماه گذشته بلاتصدی مانده است؟ همچنین باید از نیروهای فعال و جوان به جای بازنشستگان در این وزارتخانه استفاده شود، هر چند که ناامیدی بسیاری میان فرهنگیان وجود دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش برای حل این مشکلات باید از رئیس جمهور کمک بگیرد و مشکلات باید با جدید دنبال شود و چرا باید در حال حاضر به آن شرایط برسیم که یک معلم با ناامیدی بسیار به این نکته اشاره کند که کاش این وزیر فردا نباشد؟

انصاری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
واقعیت های آموزش وپرورش در مدارس روستاها و مناطق محروم است نه در کاغذهای چاپ شده وزیر

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه جامعه آموزش و پرورش از وضعیت نظام تعلیم و تربیت نگران هستند و دغدغه استیضاح کنندگان بی توجی به مشکلات و مسایل آموزش و پرورش است، گفت: واقعیت ها در مدارس روستاها و مناطق محروم کشور است نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده اید.
محمد سعید انصاری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت:بنده در رابطه با دیانت،انسانیت و شرافت دکتر فانی غیر از خیر و نیکی چیزی ندارم بگویم اما وضعیت آموزش و پرورش به علت انتصاب مدیران ناتوان بسیار نابسامان و نگران کننده است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مدیری ناتوان باشد چون نماینده در این مورد انتقاد داشته به این نقد توجه نمی کنند و نماینده را به جای اینکه یاور و دوست خود بدانند دشمن خود فرض می کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وضعیت مدارس در مناطق محروم کشور بسیار نامناسب است و هنوز در روستاهای آبادن و خوزستان مدارسی داریم که در گرمای طاقت فرسا در کانتینرها درس می دهند و کسی به این موضوعات توجه نمی کند.
وی با بیان اینکه در مورد تجهیزات مدارس مکل داریم ادامه داد: علی رغم اینکه بر اساس قانون آموزش باید رایگان باشد مدارس به بهانه های گوناگون از اولیا دانش آموزان هنوز پول می گیرند.
این نماینده موافق استیضاح فانی خطاب به وزیر گفت: چرا امروز به جای بیان واقعیت ها گزارشی را آماده کرده اید که بگوئید عملکرد خوبی داشته اید اما باید بدانید واقعیت ها در مدارس روستاها و مناطق محروم کشور است نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده اید.
انصاری افزود: می توانستید مسایل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنید اما نکردید، ادغام مدارس روستایی باعث ترک تحصیل دانش آموزان روستاها شده است، چرا به جای اجرای طرح ادامه تحصیل طرح ترک تحصیل در روستاها را پیاده کرده اید.
وی تصریح کرد: جامعه آموزش و پرورش از وضعیت نظام تعلیم و تربیت نگران هستند و دغدغه استیضاح کنندگان بی توجی به مشکلات و مسایل آموزش و پرورش است.
انصاری افزود: بنده یکی از مدافعان دولت و شخص وزیر آموزش و پرورش بوده ام، 6 ماه قبل،یکسال قبل خدمتشان رسیدم مشکلات را مطرح کردم، یکسال من را سر کار گداشتند و امروز و فردا کردند و هیچ اقدام موثری انجام نشد.
وی ادامه داد: بارها اعلام کردم من دوست و مدافع شما هستم ،من را رقیب و دشمن خود نپندارید اما توجهی نشد، بیش از 6 ماه است که در مورد عقب ماندگی تحصیلی در آبادان صحبت می کنم متاسفانه نه اینکه ترتیب اثری داده نشد بلکه تائید و تاکید بر اشتباهات هم دارند.
این نماینده مردم ادامه داد: نه وزیر معاونان و نه مدیران کل و نه روسای ادارات به مدارس سرکشی نمی کنند و وضعیت مدارس مناطق محروم کشور خصوصا روستاها بسیار نگران کننده است.
وی تصریح کرد: خود شما اعلام کردید از سیاسی بودن و سیاسی کردن آموزش و پرورش اجتناب می کنید اما خلاف این عمل شد،وضعیت آموزش و پرورش با مدیریت شما بسیار نگران کننده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه معلمان پیش دبستانی که سالها خدمت کرده اند هنوز نگرانی و مشکل دارند،گفت: چرا این همه ترک تحصیلی داریم،آیا تحقیق کرده اید،پاسخی برای خانواده ها دارید.
انصاری افزود: ناتوانی های وزیر در جلب نظر دولت در تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای تدوین نقشه راه و برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علی رغم اعلام برنامه پیشنهادی خود در روز رای اعتماد یکی دیگر از دلایل نگرانی خانواده بزرگ فرهنگیان است.
نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: وضعیت آموزش در استان خوزستان نسبت به کل کشور بسیار نامناسب است و به این موضوع توجهی نمی شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: امیدواریم امروز همکاران با توجه به وضعیت نگران کننده ای که امروز تشریح شد با رای خود زمینه تغییر روش در آموزش و پرورش را فراهم کنند.

علیمردانی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
وزارت آموزش و پرورش به صورت حزبی اداره می شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آموزش و پرورش نباید سیاسی بشود و سیاسی شدن آن سم مهلکی است با این حال با شواهد موجود باید قبول کنیم بسیاری از مدیران وزیر سیاسی بوده و با سیاسی کاری عمل می کنند.
محسن علیمردانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خواسته قاطبه فرهنگیان استیضاح وزیر است، گفت: وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی ضعیف بوده و نفوذ خوبی در دولت و مجلس شورای اسلامی ندارد و از همه مهم تر محبوبیت و تحرک لازم را ندارد لذا زیرمجموعه وزارتخانه با این وضعیت انگیزه کار نداشته و اعتماد خوبی به وزیر ندارند بنده هم به خاطر خواسته فرهنگیان و معلمان که از تمام سلیقه های سیاسی از اصلاح طلبان، اعتدالیون، اصولگرایان و غیر سیاسی ها دوست ندارند وزیری سست و کم تحرک و ناکارآمد داشته باشند، صحبت می کنم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا همه همکاران با قشر فرهنگیان ارتباط دارند و شاید کمتر فرهنگی و کمتر معلمی را دیده اند که از وزیر رضایت داشته باشند، یادآور شد: در چنین شرایطی در کشورهای دیگر خود وزیر استعفا می دهد اما در کشور ما همه به میزهای مدیریتی چسبیده اند و کنار نمی روند.
وی افزود: برخی از همکاران با ما طوری صحبت می کنند که شرایط کشور حساس است و استیضاح به مصلحت نیست اما اینجا اعلام می کنم چه مصلحتی بالاتر از رضایت فرهنگیان و معلمان کشور که بزرگ ترین سرمایه های این کشورند؛ چرا همه مسائل را سیاسی می کنیم و نگاه مصلحتی به آن می اندازیم.
علیمردانی ادامه داد: آقای فانی برای شغل مشاوری شاید بهترین فرد باشد ولی مدیر اجرایی خوبی نیست و نمی تواند باشد مخصوصا در شرایطی که هیچ محبوبیت و مقبولیتی بین فرهنگیان کشور ندارند مقام معظم رهبری به شرایط و مسائل فرهنگی تأکید دارند که باید در این شرایط فعالیت ها نه تنها مضاعف شود بلکه جهادی باشد که ما شاهد آن در وزارتخانه نیستیم نیستیم.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما تیمی را جمع کرده اید که خود را نمی توانند حرکت دهند و در مهم ترین وزارتخانه کشور نمی توانند شادابی ایجاد کنند همچنین متأسفانه شاهدیم در این وزارتخانه نه تنها شادابی ایجاد نشده بلکه سستی و ناکارآمدی موج می زند از طرفی باید خطاب به رئیس جمهور که بارها گفته اند دولت فراجناحی است بگویم آیا اطلاع دارید در این وزارتخانه چه خبر است.
وی در ادامه با اشاره به حزبی اداره شدن وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای مثال هرکس در ستاد انتخاباتی روحانی بوده حتما باید یک پستی بگیرد و مهر شایستگی می خورد و برعکس اگر فرد شایسته ای باشد که در ستاد انتخاباتی نبوده شرایط مدیریت را ندارد که در نهایت باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت اجرایی کشور را شاهدیم که این نوع نگاه غیر علمی بوده و باعث تبعیض بین فرهنگیان شده است و با این وضعیت من برای انتخابات اسفند ماه نگرانم که وزارت آموزش و پرورش و سازمان های آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شوند.
علیمردانی همچنین با بیان اینکه وزیر اشرافی به مدیران زیرمجموعه ندارد، اظهار کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید کردند آموزش و پرورش نباید سیاسی بشود و سیاسی شدن آن سم مهلکی است بنابراین با شواهد موجود باید قبول کنیم بسیاری از مدیران وزیر سیاسی بوده و کاملا سیاسی کاری می کنند که سند آن نیز تعدادی از مدیران کشوری هستند که برای مجلس شورای اسلامی استعفا داده اند.
نماینده مردم زنجان در مجلس در ادامه با اشاره به سخنان معاون فرهنگی وزیر که اخیرا در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان صحبت کرده بود، یادآور شد: آموزش و پرورش چه ربطی به این مسائل سیاسی دارد به جای آن سند تحول که محصول کارشناسی شده و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهبری ابلاغ شده است را اجرا کنند که قدمی برای آن برداشته نشده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به فانی خاطرنشان کرد: آقای وزیر، متأسفانه کودکان در مدارس دچار سوءتغذیه شده اند بفرمایید چرا نتوانستید نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کنید همچنین برای مدیران مدارسی که به اصناف مختلف بدهکار هستند چه کاری انجام شده است در کنار آن متأسفانه می بینیم معلمان عزیز به مشاغل دیگر حتی سرویس دانش آموزان روی آورده اند و این به خاطر کم بودن حقوق فرهنگیان است لذا خواهش می کنم نمایندگان به استیضاح رأی دهند و یا خود وزیر استعفا دهد.

قادرمرزی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
مدیران مدارس به گدایی افتاده‌اند

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش یک نهاد استراتژیک و مهم برای توسعه کشور است، گفت: استیضاح آقای فانی به هیچ عنوان سیاسی نیست و ایشان از برنامه‌های اعلامی خود فاصله گرفته‌اند.
حامد قادرمرزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در موافقت با استیضاح فانی گفت: حضور بنده در میان استیضاح‌کنندگان نشان می‌دهد که استیضاح آقای فانی به هیچ وجه سیاسی نمی‌باشد. بنده حامی دولت تدبیر و امید هستم و در گذشته حامی وزیر آموزش و پرورش بودم. تمام تلاش خود را انجام دادم ولی امروز مواردی وجود دارد که درباره آنها از ایشان توضیح می‌خواهیم و گمان می‌کنیم که آقای فانی از برنامه‌هایی که موجب رأی اعتماد مجلس به ایشان شد، فاصله گرفته‌اند.
وی ادامه داد: همه می‌دانیم که وزارت آموزش و پرورش یک نهاد استراتژیک و مهم برای توسعه کشور است و مهمترین بخش در ساختار نهادی حکومت یک کشور می‌باشد. بنده 7 مورد از موارد استیضاح را بیان خواهم کرد.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم گفت: مورد اول؛ ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه فرهنگیان کشور است. ما می‌دانیم که قشر فرهیخته فرهنگیان ما از صداقت و طرفداری عالمانه راضی خواهند شد. همه ما و همه معلمان به نحوی از وضعیت درآمدی کشور آگاه هستیم، ولی چرا معلمان ما به خیابان‌ها آمدند، تحصن کردند و در مقابل ادارات آموزش و پرورش با پلاکاردهای اعتراضی جمع شدند؟ آقای فانی؛ ای کاش در یکی از این جمع‌ها حاضر می‌شدید و اوضاع را آنچنان که بود صادقانه به آنها توضیح می‌دادید تا خوراک رسانه‌های ضدانقلاب نشود. شما به هیچ استانی سفر نکردید تا سخن فرهنگیان را بشنوید و بعد برای آنها پاسخی داشته باشید. وقتی که معلمان تحصن کردند، عدم حضور شما به معنی بی‌محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.
قادرمرزی در رابطه با مورد دوم استیضاح افزود: ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع لازم جهت تامین منابع مالی مورد نیاز هزینه‌های مدارس کشور و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان است. این موضوع به صراحت برخلاف اصل 39 قانون اساسی است. ما می‌دانیم که هزینه‌های جاری مدارس اعم از پول کاغذ، قند، چای، گچ تخته،‌ ماژیک وایت‌برد و تجهیزاتی از قبیل رایانه در مدارس کشور به یک بحران مالی تبدیل شده است. بگذارید خیلی صریح بگویم که مدیران مدارس در حوزه انتخابیه اینجانب به گدایی افتاده‌اند. به والدین و مردم می‌گویند که پول قند و چای معلمان را بدهید. مردم منطقه ما، مردم منطقه محروم هستند و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این وضعیت را از وزارت آموزش و پرورش بپذیریم.
وی تصریح کرد: بنده سال گذشته خدمت آقای فانی رسیدم و مسائلی را بیان کردم. در طول سال‌هایی که نماینده مجلس بوده‌ام چندین و چند بار مدارس شبانه‌روزی کشور تعطیل شدند. معلمان، دانش‌آموزان را فرستادند خانه و گفتند ما پول تامین قند، چای و خوراک شما را نداریم. آقای وزیر؛ آیا شمار خودروهای آموزش و پرورش را دارید؟ آیا جرأت سفر بین شهری با این خودروها را دارید؟

شکری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
رواج بی‌سوادی به دنبال آفت علم‌آموزی در کشور/ پیشرفت کشور در گرو تقویت آموزش و پرورش است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علم آموزی در باب رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.
گفت: دغدغه ای جامعه فرهنگی نمایندگان از 25 خردادماه سال 93 موضوع با دکتر فانی مطرح شده است، به دستور حجت السلام ابوترابی چهار مرتبه خدمت وزیر جلسه داشتیم و دغدغه را انتقال دادیم، در خصوص اهمیت موضوع جایگاه وزارت آموزش و پرورش شخصا دو مرتبه خدمت وزیر رسیدم.
نماینده مردم طالش و رضوان شهر در کجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و علم آموزی از منظر پیامبر(ص) و امام علی (ع)، تصریح کرد: امروز کشوری موفق خواهد بود که توجه به علم آموزی داشته باشد.
وی با اشاره به سفرش به ژاپن، گفت: در کشور ژاپن پزشکان فوق تخصص آرزو دارند معلم باشند چراکه نه تنها از نظر میزان دریافتی در مرتبه بالایی قرار دارند، بلکه معلمان در کشور ژاپن از جایگاه ارزشی و احترامی بالایی برخوردارند.
شکری با بیان اینکه پیشرفت و توسعه ژاپن به دلیل توجه به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان بوده است، گفت: علم آموزی در باب رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه معلمان در ایران بدون انگیزه و گاها بدون تخصص هستند، گفت: شخصا اعتقادی به سوال از وزیر ندارم، و معتقدم بعد از حکم رهبری برای رئیس جمهور و پس از آن انتخاب وزرا باید با دولت همراه شد؛ اما معاونان منتخب آقای فانی سبب شد تا سیل انتقادات به سمت ایشان جریان پیدا کند.