وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری های ساختاری است. مساله آموزش، مساله ملی است و نیاز به اجماع ملی دارد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نطق خود در جلسه رای اعتماد با اشاره به حضور در جلسات کمیسیون های تخصصی گفت: امیدوارم پس از رای اعتماد بتوانم دین خود را به آموزش و پرورش و معلمان ادا کنم.

وی با قدردانی از وزیران پیشین آموزش و پرورش و گرامیداشت ۱۳ آبان روز ملی استکبارستیزی افزود: برنامه من در چهار بخش تدوین شده است و مهمترین دغدغه در این برنامه این است که آموزش و پرورش باید به عنوان بخش سرمایه ای کشور دیده شود نه هزینه ای.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش مهمترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار می رود و به همین دلیل برنامه من در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و تماما براساس خواست مقام معظم رهبری تنظیم شده است.

وی ادامه داد: برنامه من واقع گرایی و تحول خواهی است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه مخالفان انتقاد می کنند که برنامه من در کوتاه مدت اجرایی نیست، گفت: این برنامه درازمدت است اما در انتها برنامه کوتاه مدتی مرتبط با برنامه اصلی را آورده ام.

وی افزود: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه باید توجه داشته باشیم که نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماریهای ساختاری است. مساله آموزش، مساله ملی است و نیاز به اجماع ملی دارد و من به عنوان یک فرد در نظام آموزش به تنهایی نمی توانم آن را به جایگاه خودش برسانم و همه باید کمک کنند که این جایگاه در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مساله ملی و با اهمیت تلقی شود.

وی افزود: نگرانی نسبت به امروز و آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست. باید تمام تلاش خود را داشته باشیم که مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه انسانهایی کارآمد تربیت کنیم زیرا توسعه کشور نیاز به انسانهای کارآمد دارد.

به گفته وی، توسعه نیازمند رشد متوازن و به هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است. آموزش و پرورش ۱۳.۵ میلیون دانش آموز دارد و حدود یک میلیون معلم و مربی که در بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند. نظام آموزش عالی ما با بیش از ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما در شهرستانهایی دانشگاه داریم که با صندلیهای خالی روبروست اما در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدارس شیفتی است تا جایی که حتی در بعضی مناطق هنوز مدرسه کپری داریم که این عدم توازن از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است.

دانش آشتیانی اظهار کرد: نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه به عنوان یک سرمایه اجتماعی معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند یعنی از نظر شهروندان دارای بیشترین حرمت هستند اما از نظر معیشتی و اقتصادی در وضعی نابسامان به سر می برند این عدم تعادل ساختاری یک چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: یکی از مسائلی که وجود دارد آموزش با محفوظات و نمره است، وضعیت معیشتی معلمان، کمبود امکانات آموزشی، ضعف مشارکت موثر خانواده، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان و گسست میان خانه و مدرسه همه اینها و در کنار اینها تمرکزگرایی دیوان‌سالاری و سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.

آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلیهای دانشگاه تبدیل شده است

وی افزود: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلیهای دانشگاه تبدیل شده است. اصالت دادن به کمیت و کم توجهی به مسائل جدید مثل مهارت زندگی محیط زیست تفاوتهای اقلیمی و جغرافیایی کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات مختلف روبرو کرده است.

دانش آشتیانی یادآور شد: یک تصویر نگران کننده از آموزش و پرورش بوجود آمده است اینکه رتبه ما در نظام بین المللی بر پایه ۱۵۱ شاخص بین المللی ۱۴۱ از ۱۸۷ است. نظام آموزش و پرورش ما گرفتار جمود و فرسودگی است. کاری را که میخواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه مقام معظم رهبری است و می خواهم آموزش و پرورش را از این سکون و جمود رها کنم.

وی افزود: نظام آموزش و پرورش ما قدیمی است و هر کس آمده گوشه و کنار آن را کم و زیاد کرده اما امروز این نظام باید نوسازی شود. نظام آموزش و پرورش ما ناکارآمد و غیر مولد است و برنامه ریزی ما از پویایی دور شده است.

یکی از مسائل آموزش و پرورش کهنگی مدارس و اقتصاد آموزش و پرورش است

دانش آشتیانی افزود: مطالعات زیادی در مورد اقتصاد انجام داده ام، معتقدم با همین منابع مالی و بهینه کردن هزینه ها مشکلات قابل توجهی را حل خواهیم کرد اگرچه در کوتاه مدت این اتفاقات نمی افتد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در کلان کشور ارقام بیشتری باید اختصاص یابد آموزش و پرورش نیازمند این است منابع خود را بهتر هزینه کند و مدیریت هزینه بهتری داشته باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اقتصاد آموزش و پرورش در سال ۸۴ تا ۸۵، ۹۱ درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش اختصاص به پرسنل و ۹ درصد برای کیفی سازی هزینه می شود. در وضعیت کنونی در آموزش و پرورش ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه وجود دارد که ۹۸.۵ درصد به پرداخت حقوق پرسنل اختصاص می یابد و ۱.۵ درصد به کیفیت بخشی مدارس اختصاص دارد یعنی برای ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۷ هزار مدرسه ۴۰۰ میلیارد تومان دست وزیر و مدیران است.

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات بنده ۴۰۰ میلیارد تومان هم نمی توانیم اختصاص دهیم و مبلغ حقیقی ۲۰۰ میلیارد تومان است.

دانش آشتیانی بیان کرد: هیچ گاه مشکل آموزش و پرورش با این اعتبار حل نمی شود بلکه برای گذر از این وضع موجود باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم و نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی هستیم تا از این وضعیت درآییم.

وی ادامه داد: در مساله آموزش و پرورش نگاه جدید این است که روح سند تحول حاکم بر این است که باید در نظام آموزش و پرورش به مساله پرورش به معنای مهارت های زندگی که دانش آموز باید در محیط مدرسه کسب کند، توجه شود تا کارآمدی داشته باشد و این پرورش باید با مواد درسی تلفیق شود تا سیطره آموزش و پرورش کمتر شود.

وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید تصریح کرد: باید کاری کنیم که پرورش بر آموزش غلبه کند در این راستا توجه داشته باشیم که در محیط مدرسه کاری کنیم که از حافظه محوری به خلاقیت و از کمیت آموزشی به کیفیت پرورشی برسیم و فضای رقابت غیراخلاقی به فضای اخلاقی تبدیل شود و از فشارها و استرس دانش آموزان کاسته شود.

بخش نهایی سخنان وزیر پیشنهادی در مجلس به دلیل تداخل با اذان ظهر به جلسه بعد از ظهر موکول شد.

دانش آشتیانی در نیمه دوم سخنان خود که پس از استراحت مجلس برگزار شد، گفت: در برنامه کوتاه مدت که در برنامه ارائه شده به مجلس نیز آورده ام، مسئله صندوق را به شدت پیگیری می کنم و نمی گذارم حق فرهنگیان پایمال شود.

وی با تاکید بر اینکه معیشت معلمان را به جد دنبال می کنم تا مسائل را حل کنم، گفت: مبلغی را دولت برای پرداخت معوقات بازنشستگان تصویب کرده است که بخشی از بدهی معوقه را پرداخت خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: پرداختن به مسئله عدالت آموزشی و مناطق محروم از اولویت‌های بنده است.

وی یادآور شد: مسئله توسعه پایدار و محیط زیست بخشنامه دولت است که در بین الملل مطرح شده که باید در کتاب درسی وارد شود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: نماینده دور ششم مجلس نبوده ام و نمی دانم آقای نقوی از کجا این اطلاعات را آورده اند.

وی یادآور شد: برای ادامه درس دکتری در انگلستان بودم، جناب انصاری، سفیر ما در انگلستان بود و چون سابقه آموزش و پرورش بنده را می دانست به من گفت به ما در مدرسه جمهوری اسلامی ایران کمک کن و بنده چون ریاضی می دانستم به پیشنهاد مدیر مدرسه، ریاضی درس دادم، ریالی هم بابت آن دریافت نکردم و اگر سندی وجود دارد که پولی دریافت کرده ام ارائه دهید.

وی تاکید کرد: تمام زندگی من در راه انقلاب بوده است در بحران ها وارد شدم، در جنگ حضور داشتم، در بحران وزارت علوم که دو وزیر رای اعتماد نیاورده بودند از بنده خواهش کردند بنده آمدم و در وزارت آموزش و پرورش نیز با این شرایط قبول کردم حضور یابم.

دانش آشتیانی تصریح کرد: من روحانی زاده هستم، تمام سوابق من نشان می دهد که کوچکترین قدمی در راه غیر انقلاب برنداشته ام من در راه انقلاب خودسوزی کرده ام.

من یک روز هم بازداشت نشده ام

وی افزود: از این تهمت ها ناراحت نیستم، برای دانش آموزان و دانشجویان نگران هستم که با خود می گویند به کسی که این همه در راه انقلاب کار کرده بگویند، بازداشت شده است، من یک روز هم بازداشت نشده ام، اگر مدرک دارند، ارائه دهند. اگر مدرک ندارند، بیایند از همین تریبون به مردم بگویند من بازداشت نشده ام.

وی تاکید کرد: من وفادار به منویات مقام معظم رهبری هستم، ایشان با تیزبینی مسائل را دنبال می کنند. تحول و نوسازی دغدغه ایشان است که بنده حل خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: چه کسی در این شرایط قبول می کند وزیر آموزش و پرورش شود به جز کسی که عاشق انقلاب و ولایت است.

وی افزود: چرا کسانی که تابع ولایت هستند را بی انگیزه می کنید البته بنده ناامید و بی انگیزه نمی شوم، قبلا هم ناروا و تهمت به بنده زده اند اما حاضر نیستم لطمه ای وارد این انقلاب شود یا در آینده با تشکل هایی که به نظام لطمه بزنند همراه شوم.

دانش آشتیانی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تشخیص دادید به عنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت کنم به عنوان سرباز عمل می کنم و اگر تشخیص ندادید در خدمت شما و آموزش و پرورش می مانم.