ماجرای دکل نفتی گم شده همچنان ادامه دارد و وزیر سابق نفت ناچار شد در مصاحبه‌‌ای به مسائل پاسخ دهد

ماجرای دکل نفتی گم شده روز به روز عجیب تر می شود. درحالی که گفته می شود این دکل گم شده است، وزیر سابق نفت می‌گوید: مگر دکل نفتی خودکار است که گم شود؟

اصل ماجرا این است که این دکل اساسا به ایران نیامده است. آنطور که رئیس کمیسیون انرژی گفته است، این دکل از سوی پیمانکاری نفتی خریداری شده و مبالغی هم پول بابت آن پرداخته شده است، اما به ایران تحویل داده نشده است. این ماجرا اگرچه مربوط به دو سال قبل است، اما با تایید و ورود وزیر نفت فعلی به این ماجرا بار دیگر این مساله رسانه‌ای شد. شبکه‌های مجازی نیز این موضوع را مورد توجه قراردادند و سیل مطالب غیرکارشناسی بود که در این باره سرازیر شد.

درحال حاضر پرونده این موضوع به قوه قضائیه ارسال شده و یک تیم از کارشناسان با هم در این باره همکاری می‌کنند.

ماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به این که موضوع دکل حفاری مربوط به مدیریت قبلی تاسیسات دریایی و دولت قبل بوده اظهار کرد: پس از آن که مدیریت تاسیسات دریایی تغییرکرد مدیریت جدید به محض اطلاع از این موضوع پرونده را در دستور کار قرار داده و اکنون نیز در حال پیگیری هستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع را تقریبا بنده در اواخر سال 93 به طور مفصل پیگیری کردم و اکنون هم پرونده در اختیار دادگاه است ضمن این که تیمی شامل سازمان بازرسی و دستگاههای نظارتی به دنبال حل این مشکل هستند.

واکنش وزیر سابق نفت: دکل مگر خودکار بود که گم شود؟

در همین حال وزیر نفت دولت دهم به میدان آمد تا ضمن بیان جزئیاتی از این پرونده از مجموعه تحت مدیریت خود دفاع کند. رستم قاسمی که با فارس گفت‌وگو می‌کرد گفت: «طرح این مساله به این شکل بسیار جای تعجب دارد، چرا که مگر دکل حفاری خودکار است که گم شود. دکل حفاری دریایی حداقل 50 نفر خدمه دارد و جابه جایی آن تشریفات خاص و ویژه‌ای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد.»

وزیر سابق نفت تصریح کرد: باید توجه کرد که وزارت نفت یک مجموعه حاکمیتی و کارفرمایی است و دکل‌­های حفاری مربوط به شرکت‌های پیمانکاری است.

وی اضافه کرد: شرکت تأسیسات دریایی که مالکیت عمده آن مربوط به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می‌کند و براساس آنچه مدیر عامل سابق این شرکت گفته است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کرده‌اند و ضمانت‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

وی افزود: ظاهرا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن در دادگاه داوری بین ­المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان دستگاه­‌های نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.

قاسمی تاکید کرد: عملکرد شرکت­‌های پیمانکاری که خود دارای شخصیت حقوقی مستقل، مدیر عامل، هیئت مدیره و مجمع عمومی هستند، به وزارت نفت ارتباطی نداشته است و در عین حال در آن زمان هیچ گزارشی درباره مشکلات این دکل یا وقوع تخلف در این پرونده به وزارت نفت ارسال نشده است، تا ما نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهیم.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: اگر کسی در جریان خرید این دکل یا موارد دیگر در شرکت تاسیسات دریایی یا دیگر شرکت‌های مربوطه تخلفی مرتکب شده باشد، باید از سوی دستگاه قضا قاطعانه و به سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد و مطالبه ما هم از دستگاه قضا همین است.

وی در پایان گفت: در کنار همه این موارد این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که رسانه‌¬ای کردن چنین مواردی قبل از رسیدگی در دادگاه بین‌المللی و داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.