مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز آمریکا تاکید کرد ایران فرصتهای اقتصادی فراوانی را فراهم می آورد.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز آمریکا تاکید کرد ایران فرصتهای اقتصادی فراوانی را فراهم می آورد.

پایگاه اینترنتی شبکه سی بی اس نیوز آمریکا نوشت در حالیکه کنگره آمریکا سرگرم بررسی توافقنامه هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک است، هنوز پاسخ این سوال معلوم نیست که آیا اصلا شرکتهای آمریکایی می توانند وارد بازار ایران شوند. البته محسن فرش نشانی مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی آمریکا و ایران تردیدهایی در این خصوص دارد. او در برنامه اقتصادی «مانی واچ MoneyWatch » (نگاه پول) در شبکه سی بی اس گفت شرکتهای آمریکایی نباید درباره بازار هشتاد میلیون نفری ایران که چهل و دو درصد مردم آن بیست و چهار سال و حتی جوانتر از آن هستند، سر خود را بی کلاه بدانند.
فرش نشانی درباره مدت فعالیت اتاق بازرگانی آمریکا و ایران گفت این نهاد در مارس دوهزار و چهارده ایجاد شد. ما فعالیتهای خود را گسترش داده ایم و از آوریل دوهزار و پانزده که چارچوب همکاری هسته ای ایران امضا شد، ما به شرکتهای آمریکایی در خصوص فعالیت در ایران راهنماییهایی داده ایم و کمک کرده ایم. هدف از این نهاد تسهیل بازرگانی میان دو کشور و گسترش حضور کالاها و خدمات آمریکایی در ایران است که می تواند به نوبه خود به اشتغالزایی برای آمریکایی ها منجر شود. با توجه به اینکه توافقنامه هسته ای دو هفته پیش امضا شد، ما شرکتهایی را که می توانند در چارچوب شروط دولت فدرال آمریکا با ایران تجارت داشته باشند، آماده می کنیم. شرکتهای اروپایی و آسیایی قبلا برای حضور در بازاری که بزرگترین بازار نوظهور بکر در جهان توصیف می شود، پا پیش گذاشته اند. ما معتقدیم شرکتهای آمریکایی باید از این فرصت بی نظیر استفاده و با ایران تجارت کنند. ما کنفرانسها، سمینارها و نمایشگاههای تجاری با هدف از بین بردن سوء برداشتهای دو کشور درباره یکدیگر برگزار خواهیم کرد.
مجری برنامه مانی واچ سی بی اس پرسید چندین دهه است که آمریکا و ایران روابط معمول تجاری نداشته اند. چرا نباید سرمایه گذاران و بازرگانان آمریکایی مترصد تجارت با ایران باشند؟ به نظر شما هنوز چه قدر مانده است تا بتوانیم با یکدیگر تجارت داشته باشیم؟
فرش نشانی گفت شرکتهای آمریکایی باید به بازار ایران اعتماد پیدا کنند و مطمئن شوند که می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند. به لحاظ تاریخی، در تجارت میان دو کشور موفقیتهای زیادی وجود داشته است. برای نمونه در سال هزار و نهصد و هفتاد و هشت، در حالیکه اقتصاد ایران کوچک بود و فقط سی و پنج میلیون نفر جمعیت داشت، حجم صادرات آمریکا به ایران سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود و متقابلا نیز دو میلیارد و نهصد میلیون دلار از ایران کالا وارد کرد. در هر حال اینها روابط تجاری میان شرکتها و بازرگانان است که دنبال سود قابل قبول هستند. با توجه به روند گزینشی که ما داریم،‌ می توانیم تا حد زیادی اطمینان حاصل کنیم که روابط جدید موفق باشد. به علاوه ، ما از نظر سیاسی وابستگی به هیچ دولت یا حزب سیاسی یا هیچ نهاد سیاسی دیگر در هیچ کدام از این دو کشور نداریم. فعلا، درباره تحریمها استثناهایی وجود دارد که اجازه تجارت در برخی زمینه ها را می دهد که از جمله آنها مواد غذایی و کالاها و دارو و تجهیزات پزشکی است که شرکتهای آمریکایی می توانند به ایران صادر کنند. تغییرات در تحریمها متناسب با اجرای توافقنامه برجام که دست کم چند ماه دیگر اتفاق می افتد، اجازه صادرات مواد غذایی و فرش از ایران و صادرات هواپیمای غیرنظامی و قطعات آن را به ایران فراهم خواهد کرد. به علاوه شرکتهای آمریکایی خواهند توانست از طریق شعبه های خارجی دارای مجوز در ایران فعالیت کنند.
مجری پرسید چندین بازیگر بزرگ تجارت جهانی مثل چین سالهاست که در ایران فعالیت دارند. آیا این بدان معناست که شرکتهای آمریکایی در مقایسه با چینیها در شرایط نابرابری از نظر رقابت در بازار ایران قرار خواهند داشت؟
فرش نشانی گفت نه این طور نیست. کاملا ساده است. فرصتهای اقتصادی خیلی زیادی در ایران وجود دارد. ایران یکی از بزرگترین منابع انرژی و ذخایر معدنی جهان را دارد. ایران جمعیتی دارد که بیشتر آنها جوان و تحصیل کرده هستند و دسترسی گسترده ای به اینترنت دارند و همین باعث شده است ایران به زمین حاصلخیزی برای بازار جهانی امروز تبدیل شود. همیشه برای شرکتهای آمریکایی در ایران جا وجود خواهد داشت زیرا همیشه برای آنچه که اقتصاد خلاق و نوآور آمریکا ارائه می کند، تقاضا وجود دارد. برای مثال، آمریکا بزرگترین جامعه شرکتهای نوپا را دارد و در ایران نیز شرکتهای نوپا آینده ای امیدوار کننده دارند و آنها می توانند از خدمات کارشناسی و منابعی که «سیلیکون ولی» (پارک فناوری) آمریکا ارائه می کند استفاده کنند. به علاوه در ایران مردم محصولات آمریکایی را بر محصولات دیگر کشورها ترجیح می دهند. حتی با کمی تجارت میان دو کشور، محصولات آمریکایی جای خود را در بازار ایران پیدا کرده است و در مقایسه با محصولات رقبا ، اعتبار خوبی پیدا کرده است.
مجری پرسید برخی کارشناسان تجارت جهانی هشدار می دهند که ایران هنوز درباره سرمایه گذاری خارجی باید اصلاحاتی را انجام دهد. آیا اتاق بازرگانی آمریکا و ایران بر این باور است برای سرمایه گذاران آمریکایی سود سرمایه گذاری در ایران بیشتر از ریسک آن است ؟
فرش نشانی گفت از آنجایی که طول می کشد تا شرکتهای آمریکایی بتوانند آزادانه با ایران تجارت کنند ، آمریکاییها در مقایسه با کشورهای دیگر این فرصت را دارند که از تجربه آزمون و خطای همتایان اروپایی خود درس بگیرند. اما جدای از این، مقامات ایرانی اصلاحات در اقتصاد این کشور را به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی آغاز کرده اند. ایران پیشنهاد فروش داراییهای دولتی را به نهادها و شرکتهای خارجی داده است و قول داده است نقش دولت را در اقتصاد کم کند.