اعضای شورای اسلامی شهر تهران دراولین جلسه شورا در سال 95 در پاسخ به اعتراض فرمانداری به مصوبه افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو با در نظر گرفتن نرخ تورم سالیانه و مطابقت با آن و نیز عدم دریافت بدهی‌های دولت در بخش حمل و نقل عمومی برمصوبه خود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دراولین جلسه شورا در سال 95 در پاسخ به اعتراض فرمانداری به مصوبه افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو با در نظر گرفتن نرخ تورم سالیانه و مطابقت با آن و نیز عدم دریافت بدهی‌های دولت در بخش حمل و نقل عمومی برمصوبه خود درباره نرخ تاکسی تاکید کردند و نرخ کرایه‌های اتوبوس و مترو را تقلیل دادند.

در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا موضوع اعتراض فرمانداری به مصوبات "تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی، اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و بلیت مترو در شهر تهران در سال 95 " در دستور کار قرار داشت که عدم مطابقت نرخ کرایه‌ها با سیاست‌های دولت و نیز تورم سالانه مهمترین مواردی بود که فرمانداری به آن اعتراض داشت.

در جریان بررسی این موضوع و به پیشنهاد مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد که نرخ کرایه انواع تاکسی همانند مصوبه شورا، افزایش 15 درصدی که نزدیک به نرخ تورم سالانه 14 درصد است داشته باشد و این در حالی است که تاکسی جزو بخش خصوصی به شمار می آید و امروزه رانندگان تاکسی ها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی ادامه داد: نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی نیز با افزایش 15 درصدی مواجه خواهد بود به این ترتیب که مسیرهای 5 کیلومتر که در مصوبه قبل ذکر شده بود حذف می شود چرا که ما مسافت‌های کمتر از 5 کیلومتر نداریم و اتوبوس‌های بی آر تی پیمایش 15 کیلومتر و بیش از آن دارند، بنابراین نرخ کرایه اتوبوسرانی نیز با همان افزایش 15 درصد به طور میانگین روبرو خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص تعیین نرخ بلیت مترو در سال 95 ، گفت: در مورد قیمت بلیت مترو با در نظر گرفتن مواردی، قیمت را تعدیل کردیم که به موجب آن بلیت مترو به طور متوسط 25 درصد افزایش خواهد داشت ،با این تفاوت که در پیمایش 50 کیلومتر به بالا به ازای هر 10 کیلومتر 100 ریال به مبلغ بلیط افزوده خواهد شد.

چمران اضافه کرد : بر این اساس نرخ بلیت مترو کرج نیز به صورت جداگانه و به مبلغ 600 تومان محاسبه خواهد شد.

در جریان بررسی این پیشنهاد مخالفان و موافقان نیز سخنان خود را بیان کردند.

احمد حکیمی پور گفت: ما در تعیین نرخ کرایه های وسایل حمل و نقل عمومی باید به صورت تعاملی با دولت این موضوع را حل کنیم.

وی ادامه داد : ما باید به مردم تهران که انواع عوارض و مالیات را می دهند خدمات رسانی کنیم و از این رو تعیین این نرخ ها باید در تعامل با دولت همراه باشد.

بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: ما نیز به دنبال افزایش قیمت ها نیستیم ولی وقتی دولت بدهی های گذشته خود را نمی پردازد و حتی سهم یک سوم خود در بهای بلیت را نمی پردازد نمی توان توقع داشت که بهای نرخ کرایه ها افزایش داده نشود.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل ، نیز تاکید کرد: افزایش بلیت مترو باید همان 15 درصد و حتی کمتر باشد تا اقبال عمومی به این وسیله پاک کم نشود.

وی همچنین افزود: ما زمانی باید قیمت مترو را با دیگر کشورها مقایسه کنیم که حداقل دستمزدهایمان هم با آنها برابر باشد.

در ادامه رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا، گفت: اگر در این موارد سهم دولت (یارانه بلیت مترو ، اتوبوس ) پرداخت می شد مشکلی نبود ولی مشکل اینجاست که دولت سهم خود را نمی پردازد و اگر این افزایش هم نباشد ناوگان حمل ونقل به مرور زمان مستهلک خواهد شد و از دایره خدمت رسانی خارج و این تنها به ضرر مردم خواهد بود.

حافظی ادامه داد: سهم بدهی های دولت تا به امروز نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است.

در پایان پیشنهاد رییس شورا به رأی گذاشته شد که اعضای شورا به آن رأی موافق دادند. براساس این گزارش نرخ کرایه انواع تاکسی 15 درصد ، اتوبوسرانی به طور میانگین 15 درصد و بلیت مترو نیز به طور میانگن 25 درصد در سال 95 افزایش داده خواهد شد.