توسعه حمل و نقل عمومی حق همه شهروندانی است که در شهرها زندگی می کنند و اهمیت آن در کلانشهرها بیشتر است.

شهردار تهران تأکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی حق همه شهروندانی است که در شهرها زندگی می کنند و اهمیت آن در کلانشهرها بیشتر است.


محمدباقر قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما با بیان اینکه حدود 10 سال در شهرداری تهران خدمت می کند، افزود: ثبات مدیریت در شهرداری کلانشهر ضروری است و در میان 57 شهرداری که پایتخت تا کنون داشته است دو شهردار دیگر هم توانسته اند 120 تا 130 ماه خدمت کنند.

وی گفت: شهرداری که دو تا سه سال در کلانشهری مانند تهران خدمت می کند نمی تواند به خوبی برنامه ریزی کند و امروزه یکی از معضلات مدیریت شهری در بیشتر شهرهای کشور دوره کوتاه مدیریت شهرداران است.

قالیباف درباره ساماندهی ترافیک شهر تهران افزود: توسعه حمل و نقل عمومی همواره در اولویت شهردار تهران بوده است و در سال 84 که وارد مدیریت شهرداری شدم حدود 34 کیلومتر مترو داشتیم که در این 10 سال اخیر به بیش از 170 کیلومتر رسیده است و در 60 کیلومتر هم کار نهایی انجام می شود.

وی درباره روش های ساماندهی ترافیک گفت: ترافیک در همه شهرهای کشور و همچنین در همه شهرهای جهان وجود دارد و هر چقدر هم شهرها ثروتمند باشند باز هم دولت ها برای توسعه خدمات حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری می کنند.

شهردار تهران افزود: برای ساماندهی ترافیک از روش های ایجابی و سلبی استفاده می شود که مدیران موفق و دلسوز معمولاً روش های ایجابی را در اولویت قرار می دهند.

قالیباف گفت: روش های سلبی شامل مواردی است که هزینه تردد در موقعیت شهری را افزایش می دهد تا بازدارنده باشد.

توسعه خطوط مترو اصلی ترین رویکرد مدیریت ترافیک است


شهردار تهران با اعلام اینکه ساخت خط 3 مترو از آزادگان در جنوب غرب تهران تا شهرک قائم در شمال شرق تهران از افتخارات فنی- مهندسی کشور در خاورمیانه محسوب می شود، گفت: توسعه خطوط مترو اصلی ترین رویکرد شهرداری برای مدیریت ترافیک است.

قالیباف افزود: البته توسعه دیگر روش های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و تاکسیرانی هم برنامه ریزی می شود اما اولویت را بر توسعه خطوط مترو قرار داده ایم که نقش زیادی در زمینه کاهش آلودگی هم دارد.

وی گفت: شهرداری تهران حدود 30 درصد بودجه خود را صرف امور جاری می کند و 70 درصد بودجه آن به طرح های توسعه ای متمرکز است در حالی که دولت ها معمولاً 27 تا 30 درصد بودجه های خود را صرف بودجه های عمرانی و توسعه ای می کنند.

قالیباف افزود: 70 درصد بودجه های توسعه ای شهرداری تهران به طرح های اولویت دار ازجمله حمل و نقل عمومی اختصاص دارد و از این مبلغ 25 تا 30 درصد در حوزه توسعه خطوط مترو متمرکز است.

وی گفت: ساخت تونل های مترو با استاندارد کامل و ایمنی 100 درصدی انجام می شود و با تجهیزات کامل هم ایستگاه های مترو را بهره برداری می کنیم و بدون پله برقی اجازه بهره برداری نمی دهیم.

شهردار تهران افزود: طول خط 3 متروی تهران 38 کیلومتر است که با چندین خط مترو تقاطع دارد و شهروندان می توانند با تغییر ایستگاه های مترو از خدمات دیگر خطوط هم استفاده کنند.

قالیباف گفت: خط 3 مترو از مراکز اداری، تجاری و دانشگاهی عبور می کند.

وی افزود: ظرفیت خطوط متروی شهر تهران روزانه تا 10 میلیون نفر است که به دلیل کمبود واگن یک سوم و بیش از سه میلیون نفر بهره برداری می شود.

قالیباف با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها کار سختی است اظهار داشت: شهرداری تهران گزینه سخت را پذیرفته است و امیدواریم با حمایت های دولت بتوانیم هم از محل تولید داخلی و هم واردات ازجمله تهاتر نفت با واگن های وارداتی، میزان بهره برداری از ظرفیت ایجاد شده را افزایش دهیم.

شهردار تهران گفت: دولت ها معمولاً از توسعه خطوط مترو حمایت می کنند اما در دولت قبل این امکان بود و کمک نشد ولی در دولت یازدهم این اراده وجود دارد اما این دولت هم با مشکلات مالی مواجه است که امیدواریم با روش های دیگری ازجمله تهاتر بتوانیم این واگن ها را تأمین کنیم تا فاصله تردد قطارها از حداکثر 20 دقیقه به سه دقیقه کاهش یابد و به 1500 واگن نیاز داریم.