مارتین هرنکنشت Herrenknecht، موسس یک شرکت در جنوب شرقی آلمان که شرکت پیشرو در تجهیزات حفر تونل است با دقت آماده فراهم‌کردن مقدمات زمانی است که راه ایران برای تجارت بازگشایی می‌شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم جرجینا پروزان و نووا بارکین نوشت:

مارتین هرنکنشت Herrenknecht، موسس یک شرکت در جنوب شرقی آلمان که شرکت پیشرو در تجهیزات حفر تونل است با دقت آماده فراهم‌کردن مقدمات زمانی است که راه ایران برای تجارت بازگشایی می‌شود.
وی اخیرا از تهران بازدید کرد و با مقامات وزارت نیرو و اداره آب و فاضلاب دیدار کرد.
پیش از اعمال تحریم‌های غرب، هرنکنشت تجارتی به ارزش 11 تا 17 میلیون دلار در سال در ایران داشت.
این شرکت دفتری در ایران دارد و منتظر روزی است که ایران به توافقی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دست یابد که پروژه‌های پرسودی نظیر توسعه متروی تهران را بار دیگر به راه اندازد.
وی در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «می‌دانم کدام پروژه در راه است و آماده انعقاد قرارداد هنگام برداشته‌شدن تحریم‌ها هستم.»
مجموعه‌ای از شرکت‌های آلمانی نظیر هرنکنشت آماده بازگشت به بازار ایران هستند. شرکت‌های فولکس واگن و دایملر در میان این شرکت‌ها هستند.
روابط تجاری و فرهنگی آلمان با ایران به قرن نوزدهم باز می‌گردد.
آلمان برخلاف انگلیس و روسیه هیچ تاریخ امپریالیستی در منطقه ندارد و همین امر موجب شده است این کشور یک شریک جذاب به نظر برسد.
اما در دوران تحریم، چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند جای آلمان را در بازار ایران گرفتند.
صادرات آلمان به ایران از 4.4 میلیارد دلار در سال 2005 به 1.8 میلیارد دلار در سال 2013 سقوط کرد.
شرکت فولکس واگن گفت هنوز هیچ فعالیت تجاری را در ایران آغاز نکرده است.
شرکت دایملر نیز گفت دقیقا مراقب اوضاع تجاری ایران است هرچند هرگونه معامله با ایران یا ورود مجدد به بازار ایران بستگی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای دارد.
با این حال، یک مقام آشنا با اوضاع در فولکس واگن گفت گفتگوهایی با مقامات ایران صورت گرفته است.
وی گفت این گفتگوها در پس پرده صورت گرفته است تا معلوم شود چه اهرم‌هایی برای این شرکت‌ها وجود دارد.