مثلث آنلاین : شاید در ترکیب مجلس آینده 40 درصد چهره‌ها از مجلس نهم باشد .

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت:

شاید خیلی روشن نباشد که چه تعداد از نمایندگان فعلی وارد مجلس بعد می‌شوند اما به تجربه می‌گویم که 70 درصد نمایندگان هر دوره در دوره بعد مورد اعتماد مردم قرار نمی‌گیرند.

شاید در ترکیب مجلس آینده 40 درصد چهره‌ها از مجلس نهم باشد و 60 درصد یا بیشتر ممکن است چهره‌های جدید یا نمایندگان ادوار باشند.

من ترجیح می‌دهم مجلس ترکیبی از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با وزن بیشتر اصولگرایان باشد چون اصولگرایان می‌توانند لنگر ثبات باشند. اکثریت مجلس نباید از اصلاح‌طلبان باشد زیرا تجربه مجلس ششم تجربه خوبی نبود و نوعی غرور و غفلت حکمفرما شد. غرور اینکه کل نظام را می‌توانیم با روش فتح سنگر به سنگر به دست بگیریم و غفلت از مصالح ملی. آن مجلس چالش بین نظام جمهوری اسلامی و استکبار را به چالش داخلی بین قوه مجریه و مجلس در مقابل قوه قضائیه، رهبری و صداوسیما و به تعبیر خودشان نهادهای انتخابی و انتسابی تبدیل کرد.

اگر اصولگرایان اکثریت مجلس را داشته باشند می‌توانند به عنوان لنگر ثبات نقش‌آفرینی کنند در عین میدان دادن به اصلاح‌طلبان که می‌تواند نوعی تعدیل برقرار کند. من اصلاً معتقد نیستم که باید نخبگان و کارشناسان جریان اصلاح‌طلبی را در انزوا قرار داد بلکه آنها جزئی از ملت هستند و باید در صحنه مدیریت کشور نقش‌آفرینی کنند اما نباید به صورت کامل کار را به آنها واگذار کرد. زیرا نگرانیم که غرور و غفلت غلبه کند و برای ما مشکل ایجاد کند. اما به هر حال در طیف اصلاح‌طلب صاحب‌نظران و کارشناسانی هستند که می‌شود از ظرفیت نخبگی و کارشناسی آنها استفاده کرد.

در لیست ائتلاف اصولگرایان، جریان انحراف به کلی کنار گذاشته شد و هیچ یک از کسانی که بر اساس خط مشی اصولگرایان تحت عنوان انحرافی تعریف می‌شدند اجازه حضور نیافتند. کسانی که در لیست هستند هم سابقه تندروی ندارند و ما از این جهت لیست را معتدل می‌دانیم.

اینکه عده‌ای ما را زمانی تحریم کردند نباید باعث قهر ما شود اما نباید به گونه‌ای هم پیش برویم که نشانه ذوق‌زدگی و تسلیم طلبی در قبال آنها باشد. ما باید موازنه‌ای بین رابطه با شرق و غرب برقرار کنیم.

ما تولیدکننده هواپیما نیستیم و ایرباس هم برند قابل توجه حمل و نقل هواپیمایی بین‌المللی است. آنها تا دیروز به ما هواپیمای نو نمی‌دادند. حالا که این امکان در اختیار ماست آن را پس بزنیم؟ یقیناً این موضوع عقلایی نیست. درست است که حمل و نقل هوایی به درصد کمی از ملت متعلق است اما تا دیروز می‌گفتیم حقوق بشر اقتضا می‌کند ما را در حمل و نقل هوایی تحریم نکنند. چرا نباید این ناوگان را به روز کنیم و خدمات آن را به ملت گسترش دهیم. آن هم به شیوه‌ای که در قراردادها آمده که اجاره به شرط تملیک است. این یعنی ارزی بابت در اختیار گرفتن این هواپیماها بیرون نمی‌رود بلکه از راه درآمدی که حاصل می‌شود این سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. به نظرم این امر عقلایی است و اگر بخواهد مورد مناقشه قرار گیرد پاسخ روشنی دارد.