استاد تاریخ و مشاور ابراهیم حاتمی‌کیا در امور رسانه‌ای داعش گفت: داعش با وام گرفتن از بازی‌هایی نظیر «کال آف دیوتی» صحنه‌های خشونت را به صورت سینمایی فیلمبرداری و تدوین می‌کند و در واقع «کارگردانی خشونت» می‌کند.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، اکران و جلسه نقد و برسی فیلم «به وقت شام» با حضور یاسر قزوینی مشاور ابراهیم حاتمی‌کیا در امور رسانه‌ای داعش، جمعی از بازیگران عرب فیلم و دانشجویان سینما عصر روز گذشته (دوشنبه 27 اردیبهشت) در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد.

قزوینی پس از نمایش فیلم با اشاره به گسترده بودن تحقیقاتش در زمینه گروهک تکفیری داعش گفت: چند سالی است در زمینه داعش و بخصوص در باره رسانه‌های این گروهک تروریستی کارهای تحقیقاتی می‌کنم. وقتی به این برنامه دعوت شدم سریعا پاسخ مثبت دادم، چرا که خودم هم هنوز پر از سوالات بی‌جواب درباره این گروه هستم. من دکترای تاریخ دارم و در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و خیلی اتفاقی به واسطه یک دوست به آقای حاتمی‌کیا معرفی شدم. ایشان نیز با روی گشاده پذیرای من شدند و طی جلساتی که به نزدیک به 15 نشست می‌رسید، درباره داعش صحبت کردیم و به ایشان مشاوره دادم.

قزوینی در ادامه گفت: حدود چهارسال است که فیلم‌هایی را که داعش در فضای مجازی پخش می‌کند به صورت مستمر دانلود کرده و می‌بینم و درباره این فیلم‌ها از بعد رسانه‌ای تحقیق می‌کنم. وقتی قرار شد درباره داعش با آقای حاتمی‌کیا صحبت کنم در ابتدا به موضوع «کارگردانی خشونت» اشاره و تاکید کردم. کارگردانی خشونت به این معناست که در دارودسته هر گروهی از داعش همواره یک فیلمبردار هم حضور دارد تا اتفاقات را پوشش تصویری دهد.

وی در ادامه افزود: کم کم و پس از مدت‌ها تماشای ویدئوهای این گروه به این نتیجه رسیدم که اصلا این اتفاقات تروریستی و شقاوت‌ها به این خاطر انجام می‌شوند که به صورت تصویری ضبط و رسانه‌ای شوند و بخاطر همین نام کارگردانی خشونت را برای این اقدام‌شان مناسب دیدم. این گروه به خوبی رسانه و تاثیر آن را می‌شناسد و نیت از کارگردانی لحظات خشونت‌بار صرفا بخاطر رسانه‌ای شدن و جنگ روانی است. حتی سرودهایی که در این ویدئوها شنیده می‌شوند به نحوی ساخته شده‌اند که مخاطب دائم آنها را با خود تکرار کرده و از خاطر نبرد.

قزوینی با اشاره به اینکه شخصیت کارگردان در فیلم «به وقت شام» به پیشنهاد او شکل گرفته است، اظهار داشت: داعش صحنه‌های اعدام افراد را به وسیله فردی که به او «تبلیغاتچی» می‌گویند، کارگردانی می‌کند و با بهترین کیفیت تصویری، میزانسن، موسیقی و تدوین در فضای مجازی پخش می‌کند. مثلا وقتی سر کسی از بدنش جدا می‌شود کلی طراحی می‌کنند تا سر جدا شده در گوشه‌ای از قاب تصویر بیفتد و حالت فیلم‌های هالیوودی و حرفه‌ای داشته باشد. این موضوع به خوبی در فیلم «به وقت شام» به مخاطب نشان داده می‌شود و مخاطب پس از تماشای فیلم می‌داند که چقدر رسانه‌ای شدن این جنایات برای داعش حائز اهمیت است.

استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: آنکه در داعش بالاترین رتبه را دارد فرد تبلیغاتچی است و من به این نتیجه رسیده‌ام که داعش یک کمپانی فیلمسازی است و قرار است با نمایش خشونت به شکل سینمایی هم از قبح آن بکاهد، هم نیروی انسانی جذب کند و هم علیه نیروهایی که در مقابلش مبارزه می‌کنند جنگ روانی به راه انداخته و رعب و وحشت ایجاد کند. داعش اصلا به این نیت، عملیات تروریستی و اعدام‌های شقاوت بار راه می‌اندازد که از آنها فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی منتشر کند.

او در همین باره اظهار داشت: داعش با وام گرفتن از بازی‌هایی نظیر «کال آف دیوتی» صحنه‌های خشونت را چنان سینمایی فیلمبرداری و تدوین می‌کند که فرد بیننده حس می‌کند این افراد هم مانند شخصیت‌های بازی حق دارند افراد را کشته و مکان‌های مختلف را منفجر کنند.

قزوینی خاطرنشان کرد: جالب است برای‌تان بگویم در یکی از اقدامات تروریستی که داعش در روز انجام داد، فردی از این گروهک کشته شد. در حالی که اگر این اقدام تروریستی در شب انجام می‌شد کسی کشته نمی‌شد. اما در شب دیگر امکان فیلمبرداری به شکل ایده‌آل وجود نداشت و این اقدام در روز روشن انجام شد، چرا که برای‌شان اهمیتی نداشت افراد گروه کشته شوند و آنچه برای‌شان مهم بود ساختن فیلمی با کیفیت و سینمایی از اقدام تروریستی‌شان بود.